FNV en CNV spannen kort geding aan tegen Smart Packaging Solutions

Vakbonden willen lopende cao openbreken

De FNV en het CNV spannen een kort geding aan tegen Smart Packaging Solutions. Daarmee willen de vakbonden het verpakkingsbedrijf uit Loenen dwingen om met hen om tafel te gaan om de lopende cao open te breken. De zitting is woensdag 24 mei in Apeldoorn.

FNV spant kort geding aan tegen verpakkingsbedrijf

Dino Djulbic, bestuurder FNV Procesindustrie: ‘Wij willen aanvullend afspraken maken over de salarissen. Die moeten alsnog per 1 januari omhoog met 5%. In de huidige cao stijgen ze op 1 juli met maar 3,7%. Door de enorme inflatie redden de werknemers het daar niet meer mee. Helaas wil de directie niet met ons praten. Dus stappen wij naar de rechter.’

Alleen een extraatje van € 500

De vakbonden wijzen op een bepaling in de cao (artikel 26) waarin staat dat een cao-partij bij buitengewoon ingrijpende sociaaleconomische wijzigingen nieuwe voorstellen mag doen voor de lonen en dat de andere partij die dan in behandeling moet nemen. Maar hoewel de bonden een voorstel hebben ingediend weigert Smart hier met hen over te praten. Het bedrijf heeft zijn mensen in januari alleen een extraatje gegeven van € 500 bruto.

Afgesproken voor inflatie torenhoog werd

De tweejarige cao bij Smart Packaging Solutions loopt nog tot 1 juli 2024. Hij is in 2022 afgesproken, voordat de inflatie torenhoog werd.

Verlies aan koopkracht is enorm

Sharon van Boxmeer, bestuurder CNV Vakmensen: ‘Het verlies aan koopkracht van de werknemers van Smart is enorm. De houding van de directie is niet te volgen. Het bedrijf maakte de afgelopen jaren flinke winsten. Maar in plaats van zijn eigen medewerkers helpen en de inflatiepijn te verzachten, verwijzen ze ons loonvoorstel naar de prullenbak. Wij kunnen en willen dit niet accepteren.’

Zo'n tweehonderd medewerkers

Bij Smart Packaging Solutions werken zo’n tweehonderd mensen.