Eerste staking ooit bij Rockwool

Nachtploeg legt woensdag het werk neer

Portret Peter te Lintel Hekkert
Door Peter te Lintel Hekkert 13 maart 2023

De machines bij Rockwool blijven woensdagnacht uit. Voor het eerst in zijn bestaan wordt er gestaakt bij de producent van steenwolisolatie in Roermond. De nachtploeg legt het werk van 23.00 uur tot 7.00 uur neer. Daarna gaat de ochtendploeg wel aan het werk.

FNV: staking bij Rockwool

Paul Smink, bestuurder FNV Procesindustrie: ‘Dit is helaas nodig, want de werknemers van Rockwool verdienen beter. De directie wil hen afschepen met een eenzijdige salarisverhoging van 6%, maar door de hoge inflatie is dat lang niet genoeg. Zo kunnen mensen hun boodschappen en rekeningen niet betalen.’

Salarissen moeten meestijgen met prijzen

De FNV heeft eind februari de stekker getrokken uit het overleg over een nieuwe cao. Het bedrijf liet vorige week een ultimatum van de bond verlopen. Daarin eiste de FNV onder andere dat de salarissen voortaan meestijgen als de prijzen in de winkels omhooggaan (automatische prijscompensatie).

Snel beter bod, anders meer acties

Smink: ‘Een eerste nachtdienst gaat er nu uit, dat is een begin. Rockwool moet nu heel snel een loonbod doen waarmee de mensen hun koopkracht behouden. Als dat niet gebeurt, volgen er meer acties.’

1.200 werknemers

Bij Rockwool in Roermond werken zo’n 1.200 mensen.