Werknemers Sabic staken hele week

Eerste onderdelen vrijdag stilgelegd, woensdag hele bedrijf plat

Portret Peter te Lintel Hekkert
Door Peter te Lintel Hekkert 23 maart 2023

De werknemers van plasticfabriek Sabic in Bergen op Zoom gaan een week lang staken. Vanaf morgen beginnen ze met het afbouwen van de eerste onderdelen van het bedrijf om uiteindelijk op woensdag de hele productie stil te kunnen leggen.

FNV: staking bij Sabic in Bergen op Zoom

Paul Smink, bestuurder FNV Procesindustrie: ‘De directie wil maar geen goede salarisverhoging met ons afspreken voor de medewerkers, dus helaas moet het zo. Het bedrijf denkt dat de mensen het wel redden met €235 per maand extra, maar dat is veel te weinig. Daar kan niemand zijn boodschappen en rekeningen van betalen.’

14,3% erbij

Sabic heeft een ultimatum van de FNV woensdag laten verlopen. De FNV eiste daarin een loonsverhoging van 14,3% voor de 1.272 medewerkers. De FNV vindt dat werknemers van Sabic een automatische prijscompensatie verdienen. Dit houdt in dat de salarissen van de werknemers meestijgen met het inflatiecijfer.

En meer reiskostenvergoeding

Verder willen de medewerkers een reiskostenvergoeding van € 0,21 en een vergelijkbare, gunstigere winstdelingsregeling als die van hun collega’s bij Sabic Limburg in Geleen.

Miljarden winst gemaakt

Sabic produceert kunststofkorrels, - platen en -films. Het bedrijf is onderdeel van het schatrijke olieconcern Saudi Aramco uit Saudi-ArabiĆ«. Het moederbedrijf heeft vorig jaar € 151,1 miljard winst gemaakt. Smink: ‘Dus je kunt mij niet vertellen dat er geen geld is voor een knappe loonsverhoging in Bergen op Zoom.’