Stiptheidsacties bij TEAM Terminal in Rotterdam na aflopen ultimatum

Persvoorlichting
Door Persvoorlichting 10 maart 2023

Bij op- en overslagbedrijf TEAM Terminal in Rotterdam worden vanaf vandaag stiptheidsacties gehouden. Dat gebeurt nadat de directie het ultimatum dat FNV namens de leden verstuurde heeft laten verlopen. In het ultimatum zijn eisen gesteld aan een nieuwe cao. Het is de eerste keer dat er bij het bedrijf actie gevoerd wordt voor een nieuwe cao.

Richard Brokking, FNV kaderlid en voorzitter van het actiecomité: ‘Het is jammer dat TEAM ervoor kiest om het zo te laten escaleren. Maar wij zijn er klaar voor en hebben verschillende scenario’s tot in de puntjes uitgewerkt, waarvan dit stap één is.’

Vertraging

De acties zijn niet zichtbaar voor buitenstaanders, want die gebeuren allemaal binnen. De actievoerders gaan exact volgens de geldende, schriftelijke werkinstructies werken. Iris van der Veen, bestuurder FNV Procesindustrie: ‘Daar wordt normaal vaak van afgeweken vanwege efficiëntie en snelheid, maar nu dus niet. De acties kunnen tot vertraging in het werkproces leiden.’

Lonen

De medewerkers willen een cao afspreken met terugwerkende kracht van 1 april 2022 tot 1 april 2023. In de nieuwe cao moeten de lonen meestijgen met de inflatie en daarboven willen de medewerkers 100 bruto per maand extra. Ook moet er een regeling komen waarbij mensen vanaf hun 58e 80% werken voor 90% van het salaris en met 100% pensioenopbouw.

Minder koopkracht

Het bedrijf biedt een cao van drie jaar met een loonsverhoging van 6% over het afgelopen jaar en voor dit jaar slechts 4%. Daarnaast weigert de directie om afspraken te maken over uitbreiding van de maxima van verschillende loonschalen met € 500,-- bruto.

Botlek en Antwerpen

Bij TEAM Terminal vallen zo’n zo’n 33 mensen onder de cao. Het tankopslagbedrijf voedt de raffinaderijen van Esso in de Botlek en in Antwerpen. Verder slaat het ruwe aardolie op voor Aramco en BP.