Na 4 dagen staken cao onderhandelingsresultaat bij Sabic

Tot gemiddeld 9,4% meer loon erbij

Portret Peter te Lintel Hekkert
Door Peter te Lintel Hekkert 31 maart 2023

FNV Procesindustrie en kunststofproducent Sabic in Bergen op Zoom hebben een cao onderhandelingsresultaat geboekt. De partijen zijn een loonsverhoging overeengekomen tot gemiddeld 9,4%. Het resultaat kwam uiteindelijk tot stand na maanden van onderhandelen en vier stakingsdagen.

Staken loont, zo blijkt ook nu weer. De acties van de medewerkers hebben geleid tot een significant hoger loonbod van de werkgever. Afgesproken is dat er voor iedere schaal een bedrag bij komt. Voor de schalen tot en met 9 betekent het een gemiddelde loonstijging van 9 tot 9,4%. Voor de hoogste drie schalen geldt een loonstijging van 7,3% (schaal 12) tot 8,7% (schaal 10). De nieuwe cao gaat met terugwerkende kracht in vanaf 1 januari 2023.

Samen sterker

Paul Smink, bestuurder FNV Procesindustrie: ‘In vergelijking met het vorige loonbod van Sabic van 4% per 1 april hebben we de loonsverhoging ruim kunnen verdubbelen. Een beter bewijs dat werknemers die opkomen voor hun rechten samen sterker staan, kan ik me niet bedenken.’

Ledenvergadering

Afgesproken is ook dat de stakers hun salaris over de gestaakte dagen behouden en er is een verhoging van de reiskostenvergoeding naar € 0,21 per 1 januari 2023. Ook gaat de thuiswerkvergoeding naar € 2,15 per dag. Daarnaast is het Generatiepact met 3 jaar verlengd en is er een studieafspraak gemaakt over de volledige betaling van het ouderschapsverlof. De FNV zal binnenkort een ledenvergadering organiseren waarbij het oordeel van de werknemers over de nieuwe cao-afspraken gevraagd wordt.

Sabic

Bij Sabic Innovative Plastics in Bergen op Zoom worden kunststofkorrels, -platen en -films gemaakt. Er werken bijna 1.300 mensen. Het bedrijf is onderdeel van Sabic, een wereldwijd toonaangevend bedrijf in de chemische industrie met het hoofdkantoor in Saoedi-Arabiƫ.