Maandag 24-uursstaking bij vloerenbedrijf Forbo

Stakingsbereidheid zeer groot

Portret Hans Walthie
Door Hans Walthie 4 maart 2023

FNV Procesindustrie kondigt – evenals CNV Vakmensen- een 24-uursstaking aan bij vloerenbedrijf Forbo Flooring Systems in Assendelft: van maandag 6 maart, 06.00 uur tot dinsdag 7 maart, 06.00 uur. Gisteravond 20.00 uur liep het door de bonden gestelde ultimatum af.

Locatie/tijdstip stakingsbijeenkomst

Parkeerterrein Forbo Industrieweg 12, 1566 JP Assendelft

Maandag 6 maart, 15.00 uur

Yolanda Reus, bestuurder FNV Procesindustrie: ‘Onze leden wijzen het magere loonbod van Forbo van 6,5% af en de stakingsbereidheid is zeer groot. De financiële nood onder veel medewerkers neemt steeds meer toe en de inflatie blijft onverminderd hoog. De medewerkers bij Forbo willen daarom garanties van hun werkgever dat hun koopkracht behouden blijft. Zij zien hun boodschappen fors duurder worden, maar hun loon stijgt niet direct mee met de inflatie.’

Boter bij de vis

Yolanda Reus: ‘Het bedrijf wordt door het verhogen van zijn prijzen wel direct gecompenseerd voor de inflatie, maar de mensen die het geld verdienen moeten wachten tot ze aan de beurt zijn. Daar kun je bij de kassa van de supermarkt niet mee aankomen. Daar moet ook direct boter bij de vis. Forbo zal echt over de brug moeten komen; ook met een stevig individueel energiebudget en een verduurzamingsbudget voor het eigen huis, waarmee warmtepompen en zonnepanelen gefinancierd kunnen worden.’

De FNV eist een cao voor een jaar (van 1 januari tot en met 31 december 2023). De salarissen moeten daarin met 14,3% omhoog en de lonen moeten voortaan meestijgen als de prijzen in de winkels omhooggaan (automatische prijscompensatie).

Bij Forbo Flooring Systems werken zo’n 550 mensen.

Ook laatste kans voor Forbo-Novilon

Net als hun collega’s bij Forbo Flooring eisen de werknemers van vloerenbedrijf Forbo-Novilon in Coevorden minstens 14,3% meer salaris. Verder moet er een compensatie komen voor het ‘rampjaar 2022’. Als de directie niet akkoord gaat, leggen de mensen ook hier het werk neer. Dit staat in een ultimatum van de FNV dat zondag afloopt om 18.00 uur.

Stormachtig

Aan veel meer cao-tafels is het onrustig. Werknemers laten van zich horen omdat ze hun lage lonen en de hoge werkdruk zat zijn. Nederland verdient beter, vinden ze. Zo zijn er komende week stakingen en acties in het streekvervoer en bij de Bijenkorf. Er lopen ultimatums af bij TEAM Terminal, Cabot en ING. Afgelopen weken waren er ook stakingen bij regionale treinen en bussen, bij de sociale werkbedrijven, de gemeenten, Douwe Egberts, Hibin, de zorgtaxi’s, Intertek, de touringcars en ETOS. Ook in de jeugdzorg zijn er acties. In de ziekenhuizen staat de barometer nu ook op storm: er komt een landelijke actiedag op 16 maart. Dat gebeurt op 64 locaties van verschillende ziekenhuizen door heel Nederland. De roep om verandering zwelt aan en werknemers zien dat ze niet alleen staan.