FNV-leden stemmen op vrijdag 17 februari over eindbod TEAM Terminal

Aansluitend aan stemming eindbod organiseert FNV ¾-vergadering indien aan de orde

Portret Iris van der Veen
Door Iris van der Veen 8 februari 2023

Op 7 februari sprak FNV eerste keer over de nieuwe TEAM Terminal cao. Jammer genoeg kwamen we er niet uit en deed de directie ons een eindbod. FNV legt dit negatief voor. Vrijdag 17 februari stemmen onze leden hierover op de achterbanraadpleging. Als het eindbod wordt afgewezen, organiseert FNV aansluitend een ¾-vergadering, om te peilen of er voldoende draagvlak is voor een actietraject. Wij rekenen op een hoge opkomst.

Toelichting inzet FNV

FNV heeft bij de toelichting van onze voorstellenbrief gewezen op de grote onvrede op de werkvloer vanwege: de te hoge werkdruk, hoog verloop onder collega’s en de beperkte doorgroeimogelijkheden. De directie stelt dat het weinig mogelijkheden heeft om af te wijken van de afspraken bij grote trendsettende bedrijven en aandeelhouders, omdat het trendvolger is.

Inhoud eindbod driejarige cao TEAM Terminal 1 april 2022- 31 maart 2025

Uiteindelijk deed werkgever een eindbod voor een driejarig contract. De hele tekst lees je hier.
•    1 april 2022 6%; 1 april 2023 4%; voor de loonsverhoging op 1 april 2024 wordt de cao contract-loonstijging over 2023 in de sector Chemie gevolgd over 2023;
•    EĆ©nmalige bruto uitkering van €2500,-- bij de eerstvolgende salarisbetaling
•    werknemer kan via de uitruil van zijn vrije tijdsrechten, het inkomen gedurende het aanvullend geboorteverlof aanvullen tot maximaal 100% en werkgever betaalt deze periode het werkgeversdeel van de pensioenpremie indien werknemer het eigen deel ook doorbetaalt

Negatief stemadvies

FNV legt het eindbod negatief voor. De loonsverhoging van 4% in 2023, betekent keihard koopkrachtverlies en verhoudt zich niet tot onze landelijke eis van 14,3%. Naast looptijd en loon ontbreken ook nog eens nagenoeg alle kwalitatieve afspraken waar we op inzetten.

Kom en stem over het eindbod op 17 februari a.s.

Natuurlijk is het aan de leden om te bepalen of het eindbod genoeg is of niet. Zij stemmen op 17 februari a.s. op locatie waar we het bod en het proces verder toelichten.
•    vrijdag 17 februari van 14:00 -15:00 uur

Aansluitend ¾-vergadering

Mocht de meerderheid van de leden het eindbod afwijzen, dan nodigen wij de leden aansluitend uit voor een ¾-vergadering. De aanwezige leden zullen dan stemmen over het al dan niet uitbrengen van een ultimatum waarna collectieve acties uitgeroepen kunnen worden. FNV rekent op een goede opkomst.