Oproep aan bestuur werkgeversvereniging Kartoflex

Werknemers willen extra inflatietoeslag buiten de cao

Door Redactie 15 december 2022

Een paar leden vroegen of wij de cao kunnen openbreken in verband met de hoge inflatie en de afgesproken loonsverhogingen in de huidige cao. Wij kunnen de cao niet openbreken, want deze is afgesloten eind mei 2022. De inflatie was toen veel lager dan nu het geval is. De verwachting rondom de inflatie was toen niet dat deze zo enorm zou gaan stijgen.

hoge inflatie

De gemiddelde inflatie

Als je nu zou kijken naar de gemiddelde inflatie over de afgelopen 12 maanden (november-november) komen we uit op een inflatie van 9.3%. De inflatie in de maand november kwam uit op 9.9%.

Oproep aan bestuur Kartoflex

We kunnen de cao niet openbreken, maar de werkgevers wel wijzen op het inflatieprobleem. Helemaal omdat de lonen in jullie sector niet al te hoog zijn, hakt de enorme hoge inflatie er extra in. Er zijn veel werknemers die het hoofd niet meer boven water kunnen houden.

We hebben een brief gestuurd naar het bestuur van de werkgeversvereniging Kartoflex, waar bijna alle werkgevers bij zijn aangesloten. We vragen ze over te gaan tot een extra inflatietoeslag, buiten de cao om. Wij hopen dat veel werkgevers gehoor geven aan deze oproep. Daarnaast gaan wij volgend jaar weer opnieuw het traject in van een nieuwe cao. Dan komt de loonsverhoging vanzelf weer aan bod.

Lees hier de brief aan Kartoflex.

Financieel Inzicht nodig? Meld je aan voor een adviesgesprek!

Vanuit het Sociaal Fonds voor jullie sector, hadden we al de mogelijkheid voor financiële planningsgesprekken in het kader van mogelijk eerder stoppen met werken. Dit is nu uitgebreid naar alle werknemers. Dus iedereen kan gebruik maken van dit aanbod. De gesprekken worden uitgevoerd door OFA (Onafhankelijk Financieel Advies) en worden volledig vergoed door het Sociaal Fonds (FCB). FCB betaalt rechtsreeks de factuur, jij hoeft niets voor te schieten. Enige wat jij moet doen is je aanmelden voor een adviesgesprek. Dat kan via deze link

Volgend jaar onderhandelingen voor nieuwe cao

Wij hebben al data vastgelegd waarop de onderhandelingen van start gaan. Vóór die tijd (rond maart) vragen we via een cao-enquête wat jullie wensen zijn voor de nieuwe cao.