Acties als Allnex niet ingaat op eisen werknemers

Ultimatum loopt af op donderdag 8 december 12.00 uur

Portret Peter te Lintel Hekkert
Door Peter te Lintel Hekkert 6 december 2022

De mensen bij Allnex in Bergen op Zoom dreigen met acties. Zij leggen het werk neer als de leverancier van hoogwaardige harsen voor de verf- en coatingindustrie niet met een beter bod komt voor hun cao. Een ultimatum van de FNV loopt af op donderdag 8 december 12.00 uur.

FNV dreigt met acties bij Allnex

Ali Gunduz, bestuurder FNV Procesindustrie: ‘Allnex weigert zijn werknemers een goede loonsverhoging te geven. Dat extra salaris verdienen ze. Zij werken er keihard voor, soms onder zware omstandigheden. Het kan er ook van af, het bedrijf heeft de afgelopen jaren prima omzetten gedraaid.’

Prijscompensatie en € 100 erbij

Allnex vindt 4,5% extra salaris in een jaar genoeg voor zijn mensen. Die gaan hiermee niet akkoord. De medewerkers eisen een cao van een jaar (tot en met 30 juni 2023). Zij willen dat hun loon structureel meestijgt met de prijzen in de winkels (automatische prijscompensatie) en € 100 bruto erbij per maand. Gunduz: ‘Zo houdt iedereen wat extra geld over in zijn portemonnee.’

300 werknemers

Allnex levert technisch en kwalitatief hoogwaardige harsen voor de verf- en coatingindustrief. Het bedrijf heeft vier fabrieken in de EMEA-regio (Europa, Midden-Oosten, Afrika): in Nederland, Engeland, Duitsland en Rusland. Bij de locatie in Bergen op Zoom werken zo’n driehonderd mensen.

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.