Werknemers bieden donderdag petitie aan bij ENCI IJmuiden

Hoog tijd voor een goede cao

Hans Walthie
Door Hans Walthie 30 november 2022

Vrijdag 25 november jongstleden wezen de Heidelberg Materials bedrijven Mebin (betonmortelcentrale) en ENCI (cementfabrieken) het door FNV gestelde cao ultimatum af. Acties en stakingen bij beide bedrijven zijn inmiddels volop in voorbereiding. Dit kan een grote stagnatie betekenen voor bouwend Nederland.

FNV biedt petitie aan bij ENCI

Donderdagochtend 1 december a.s. 10.30 uur bieden de ENCI-werknemers een petitie aan de ENCI  bedrijfsleiding aan, onder het motto: ‘Hoog tijd voor een goede cao!’. Zij bieden hiermee de ENCI directie een laatste kans om acties en stakingen te voorkomen.

Belangrijkste cao-eisen:

• Per 1-1-2023 Automatische Prijscompensatie (14,3 % voor koopkrachtbehoud).
  • Reiskostenregeling: fiscaal toegestane bedrag per kilometer.
  • 14 euro als laagste cao uurloon.
  • Invoeren Generatiepact.
  • Cao looptijd van 1 jaar: van 1-1-2023 t/m 31 december 2023.

Laatste kans voor ENCI

FNV Procesindustrie-bestuurder Yolanda Reus: ‘Onze leden willen via de aanbieding van deze petitie ENCI een laatste kans bieden nu toch echt over de brug te komen en die goede cao af te sluiten, waar zij recht op hebben. Het bedrijf draait goed en ze vinden het onbegrijpelijk dat wel de aandeelhouders worden gespekt, maar dat zij er met een fooi vanaf moeten komen in deze financieel zware tijden.'

Dividend aan aandeelhouders

Reus: 'Heidelberg Materials, het concern waar ENCI en Mebin toe behoren, keert nog steeds dividend uit aan haar aandeelhouders. Je mag verwachten dat de zorg voor werknemers op de eerste plaats komt in een tijd als deze. En in dat kader is het van groot belang dat werknemers dit jaar hun huishoudboekje net zo positief kunnen afsluiten als het concern dat doet.’

Cement en mortel voor hele bouwsector

Heidelberg Materials produceert en verkoopt een breed assortiment cement en mortel voor de hele bouwsector in Nederland. In totaal werken er bij de dochterondernemingen Mebin en ENCI in Nederland 700 werknemers.