Cao eindbod MSD volstrekt ondermaats

Leden geadviseerd tegen te stemmen

Hans Walthie
Door Hans Walthie 29 november 2022

Na twee maanden van onderhandelen bij Nederlands grootste geneesmiddelenbedrijf MSD is er nog altijd geen nieuwe cao. Inmiddels heeft MSD een eindbod neergelegd wat ver weg blijft bij de FNV cao eisen. FNV legt dit eindbod dan ook met een negatief advies bij de leden voor.

MSD maakt miljardenwinst

FNV cao onderhandelaar Paul Smink: ‘Belangrijk uitgangspunt van onze cao eisen is de automatische prijscompensatie (APC); vastgesteld op 14,3 %.Het bedrag dat je meer moet betalen voor boodschappen, energie, benzine, hypotheek; gewoon het dagelijks levensonderhoud. MSD heeft nu in zijn eindbod voor de cao uiteindelijk voor 2 jaar 5,4% per jaar geboden, plus 1000 euro per jaar eenmalig. Geld dat je echter niet structureel krijgt en dat ook geen invloed heeft op de pensioenopbouw.

Als je bedenkt dat MSD in Nederland in 2021 € 3,2 miljard winst maakte, is dat voor ons als FNV reden om vast te stellen dat de winst erg oneerlijk wordt verdeeld. Daarom raden wij onze leden aan om tegen dit eindbod te stemmen!’

Bij MSD Nederland, op de vestigingen Haarlem, Boxmeer en Oss, werken ca 5.000 werknemers.