Acties als Climax Molybdenum salarissen niet laat meestijgen met de prijzen (APC)

Ultimatum loopt vrijdag af om 12.00 uur

Portret Peter te Lintel Hekkert
Door Peter te Lintel Hekkert 30 november 2022

Acties bij Climax Molybdenum? Dat zou best eens kunnen. De werknemers van het bedrijf in het Botlek-gebied in Rotterdam staan in ieder geval klaar. In een ultimatum dreigen zij het werk neer te leggen als hun werkgever niet met een beter bod komt voor hun cao. De producent heeft tot vrijdag 2 december 12.00 uur.

FNV dreigt met acties bij Climax Molybdenum

Nurettin Altundal, bestuurder FNV Procesindustrie: ‘Climax weigert om afspraken te maken over het invoeren van automatische prijscompensatie. Terwijl de mensen dat juist keihard nodig hebben om het hoofd boven water te houden. Zij betalen steeds meer voor heel normale zaken, zoals boodschappen, stroom, benzine, de zorgverzekering, de huur of de hypotheek. Wij eisen daarom dat hun salarissen voortaan meestijgen met deze kosten.’

€100 per maand erbij

De medewerkers willen een cao van een jaar, die loopt tot en met 30 september 2023. Daarin moet naast de automatische prijscompensatie (APC) een loonsverhoging komen van € 100 bruto per maand. Deze zorgt naast het behoud van koopkracht voor wat extra geld in hun portemonnee. Altundal: ‘Dat extra salaris verdienen ze en dat kan er ook vanaf bij Climax. De werknemers werken keihard en soms onder zware omstandigheden, bij een bedrijf dat wereldwijd enorme omzetten draait.’

Hogere vergoeding zorgverzekering

Andere eisen zijn: een hogere vergoeding voor (aanvullende) zorgverzekering (minimaal € 25 bruto per maand); een hogere vergoeding voor schoonmaakwerk tijdens zogeheten shutdowns (€ 250 netto per dienst van 8 uur); en drie jaar eerder kunnen stoppen met werken (RVU-regeling).

105 werknemers

Bij Climax Molybdenum werken 105 mensen. Zij verwerken molybdeenerts uit mijnen tot producten die gebruikt worden in onder andere in auto’s, bruggen en zonnepanelen. Het bedrijf is een dochteronderneming van Freeport-McMoRan Inc (FCX.com), een internationaal koper-, goud- en molybdeen-mijnbouwbedrijf met vestigingen in de hele wereld.

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.