FNV adviseert werknemers: ‘Zeg nee tegen eindbod Organon’

'Met deze loonsverhoging redden mensen het niet'

portret Peter te Lintel Hekkert
Door Peter te Lintel Hekkert 13 oktober 2022

De FNV is absoluut niet te spreken over het eindbod van Organon voor de cao. Daarom roept de vakbond zijn leden vandaag dringend op om tegen de laatste voorstellen van de farmaceut uit Oss te stemmen.

FNV adviseert werknemers Organon: stem tegen

Paul Smink, bestuurder FNV Procesindustrie: ‘Wij hebben vanaf het begin gezegd dat de mensen hun koopkracht moeten behouden. Zij moeten hun boodschappen kunnen blijven doen zonder in de problemen te komen. Dat gaat met de loonsverhoging die Organon biedt niet lukken.’

Niet meer dan 4,5%

Het farmaceutische bedrijf wil in zijn eindbod, dat geldt tot eind 2023, niet verder gaan dan in totaal 4,5% meer salaris. Voor mensen aan het einde van hun loonschaal is het nog geen 3%. Over dit jaar biedt Organon nog eenmalig €1.000 bruto, als aanvulling op de eenzijdig toegekende loonsverhoging van 2,9% in april.

Mensen redden het hiermee niet

Smink: ‘Daarmee redden mensen het gewoon niet. De inflatie is al torenhoog, de prijzen in de winkels en van gas en licht blijven maar stijgen. En volgend jaar wordt het niet beter. Organon is hard op zoek naar nieuw personeel, maar voor zulke salarissen is er geen kip die daar wil komen werken.’

Lonen moeten meestijgen

De FNV wil dat de medewerkers dit jaar €1.200 krijgen (bij een fulltime contract) en voor volgend jaar het meestijgen van de lonen met de inflatie (automatische prijscompensatie). Verder moet de zogeheten merit matrix weg. Dit is een systeem waarmee de verhoging van de salarissen wordt berekend.

Eerder met pensioen mogen

Andere eisen zijn onder andere een zwaar-werkregeling, zodat werknemers die zwaar werk doen drie jaar eerder met pensioen mogen, en een generatiepact waarmee ouderen kunnen afbouwen en jongeren eerder worden aangenomen.

1.200 werknemers

Bij Organon werken zo’n 1.200 mensen, waarvan 1.000 in Oss en 200 in Amsterdam. Het farmaceutische bedrijf is bekend van de anticonceptiepil.