Breng voor 1 juli jouw stem uit

Over onderhandelingsresultaat Kartonnage- en flexibele verpakkingenbedrijf

Door Redactie 15 juni 2022

Zoals wij hebben laten weten is er op 31 mei 2022 een onderhandelingsresultaat bereikt over jullie nieuwe cao.

cao-nieuws

Om dit resultaat toe te lichten hebben wij een tweetal digitale bijeenkomsten georganiseerd. Helaas hebben maar weinig leden gebruik gemaakt van deze mogelijkheid. Jammer, want we konden jullie daar uitleggen waarom sommige zaken wel en waarom sommige zaken niet terug komen in het Onderhandelingsresultaat.

Stemmen voor 1 juli 2022

Jullie hebben als leden stemrecht. Maak dus kenbaar of je voor of tegen het resultaat bent. Dat kan digitaal. Maar, omdat wij toch wel veel mensen hebben die niet digitaal onderlegd zijn, ook schriftelijk.

Breng jouw stem uit

Nog even wat toelichting

We begonnen de onderhandelingen met eerst een aantal verslechteringen van tafel te halen die de werkgevers hadden voorgesteld:

• verlaging 2-ploegentoeslag
  • versobering van inkomen tijdens ziekte. .

Nadat we dat voor elkaar hadden, was het nog een hele klus om een vast bedrag af te kunnen spreken in plaats van procenten. Dit was voor ons een belangrijke eis. Want met een vast bedrag gaan juist de lage inkomens er meer op vooruit. Iets dat op dit moment van belang is, gelet op de hoge inflatie. Na veel heen en weer gepraat is ons dat gelukt.

Als je alles bij elkaar optelt, gaan de loonschalen in functiegroep 1 er in de looptijd van de cao met 5% koopkracht op vooruit. Functiegroep 5 met 4.3 % en zo loopt het steeds verder af. Let wel: wij baseren ons op de cao-loonschalen. Verdien je meer dan je cao voorschrijft, dan moet je met andere percentages rekening houden. Daarnaast hebben we over de 15 maanden heen € 300,- eenmalig, dat is €20,- per maand en dat komt er dus bovenop.

Deel de € 85 door je schaalsalaris x 100 en dan heb je het structurele percentage waarmee jouw maandsalaris omhoog gaat.

Verder hebben we een aantal kwalitatieve afspraken kunnen vastleggen:

• een vergewisbepaling voor de beloning van uitzendkrachten
  • de uitgebreide ketenbepaling voor seizoenskrachten gaat uit de cao
  • de opzegtermijnen worden versimpeld, waardoor deze nog maar op 1 manier uitlegbaar zijn.
  • het bijzonder verlof bij overlijden ouders/schoonouders wordt uitgebreid
  • aanvullend geboorteverlof van 70% wettelijk naar 80%

Geen RVU

Wij kregen wel wat vragen of wij ook een Eerder stoppen met Werken regeling hadden afgesproken. Een dergelijke regeling is voor de werkgevers uit de sector onbespreekbaar. Dat bleek al toen zij in januari uit het samenwerkingsverband waren gestapt. Daarmee gooiden ze een mogelijke subsidie overboord. Werkgevers gaven aan dat zij individueel maatwerk willen afspreken, maar geen recht op een eerder stoppen met werken regeling willen vastleggen in een cao.

Toch eerder stoppen?

Kom jij op grond van je leeftijd (geboren voor oktober 1961) in aanmerking voor een dergelijke regeling en wil jij eerder stoppen met werken? Meld je dan bij de werkgever met jouw verzoek. Bedenk wel dat de regeling gebaseerd is op een soort overbrugging van de AOW, die de werkgever dan betaalt. Ook als er geen regeling is vastgelegd in de cao, KAN DE WERKGEVER EEN DERGELIJKE REGELING AFSPREKEN MET DE WERKNEMERS. Of bezien of andere regelingen ook tot de mogelijkheden behoren. Laat je wel vooraf goed financieel informeren, maak daarom gebruik van de financieel adviesgesprekken die in onze sector door het Sociaal Fonds worden betaald.

Samenvattend

Al met al is de onderhandelingsdelegatie blij met het resultaat dat wij met overleg hebben bereikt.
De werkgevers hebben tijdens het proces van de onderhandelingen nog een nieuw mandaat opgehaald bij hun achterban. De looptijd is te overzien, want over goed 1 jaar zitten we opnieuw aan tafel. Echter het woord is aan jullie. Dus maak gebruik van je stemrecht en stem. Bedenk wel dat bij een tegenstem er aan jou gevraagd gaat worden hoe wij dan een beter resultaat voor elkaar zouden kunnen krijgen en dat kan dus niet zonder jouw inzet.

Nog geen lid?

Meld je dan snel aan.