Linde heeft een week voor betere afspraken: daarna acties

FNV stuurt gasbedrijf ultimatum

Portret Peter te Lintel Hekkert
Door Peter te Lintel Hekkert 31 januari 2022

Maandag 7 februari om 10.00 uur. Die deadline heeft de FNV neergelegd bij Linde Gas. Het gasbedrijf krijgt een week om zijn dramatische eindbod in de prullenbak te gooien en te voldoen aan de eisen van de werknemers. Iris van der Veen, bestuurder FNV Procesindustrie: ‘Zo niet dan gaan we actievoeren. Het is nu mooi geweest.’

FNV geeft Linde Gas deadline

Dit willen wij geregeld zien in de cao van Linde Gas Benelux B.V. en Linde Homecare B.V.:

• Eén Linde, één cao, voor Gas en Homecare.
  • Verlenging van het sociaal plan bij Linde Gas tot eind 2025.
  • Een fatsoenlijke loonsverhoging.
  • Uitwerking van de afspraken uit het pensioenakkoord.

Mensen voelen zich gedwongen

Van der Veen: ‘Het zou de eerste keer in lange tijd zijn dat het tot acties komt, maar de actiebereidheid onder de medewerkers is groot. Er is eigenlijk nooit aanleiding geweest voor acties bij Linde, maar de mensen voelen zich hier nu helaas toe gedwongen.’

Flink dividend uitgekeerd

De buitenlandse moeder van beide bedrijven, N.V. Linde Gas Benelux, heeft financieel een zeer goed jaar achter de rug (eigen cijfers van Linde) en flink dividend uitgekeerd aan de aandeelhouders. Het bedrijf moet volgens de bond dus ook goede afspraken kunnen maken voor al zijn werknemers.

Werknemers worden concurrenten

Maar na acht moeizame onderhandelingen ligt er een mager eindbod, dat massaal is verworpen door de medewerkers. Zo wil Linde bij het onderdeel Homecare het loon van alle medewerkers twee jaar bevriezen en nieuwe collega’s voor 20% minder loon hetzelfde werk laten doen.

Iedere noodzaak ontbreekt

Werknemers worden zo ongewild elkaars concurrent op basis van loon. Voor deze ingrijpende maatregel ontbreekt financieel gezien iedere noodzaak, concludeert de FNV op basis van de cijfers van Linde (zie analyse in bijlage).

Solidair met collega’s

Fred Massier, werknemer in IJmuiden en actief lid van de FNV: ‘Stuitend dat de mensen bij Homecare moeten inleveren, met als reden dat de winsten niet hoog genoeg zouden zijn. Wij hebben nu dezelfde cao en dat moet gewoon zo blijven.’

Verlening sociaal plan

Zwaar weegt ook de weigering van Linde om het sociaal plan te verlengen bij Linde Gas. De directie wil daar niet eens over praten met de FNV en zegt dat de werknemers niet bang hoeven te zijn voor reorganisaties. Van der Veen: ‘Wij draaien het om: verlengen kost Linde dus helemaal niets. Waarom ze dit dan toch weigeren is volslagen onbegrijpelijk.’

340 werknemers

Bij Linde Gas en Linde Homecare werken in Nederland zo’n 340 mensen, verdeeld over locaties in IJmuiden, Schiedam, de Botlek, Dieren en Eindhoven. Zij leveren industriële en medische gassen aan verschillende bedrijven en sectoren, zoals Gasunie (stikstof), Tata Steel (diverse gassen), de tuinbouwsector (kooldioxide) en ziekenhuizen (medische zuurstof) en leveren medische hulpmiddelen aan huis.

Download onze analyse van Linde