Nederlandse directie Villeroy & Boch laat personeel helft corona-bonus zelf betalen

FNV en CNV eisen dat maatregel wordt teruggedraaid

Portret Peter te Lintel Hekkert
Door Peter te Lintel Hekkert 10 december 2021

Woede bij personeel van de wellnessfabriek van Villeroy & Boch in Roden. De coronabonus van 1000 euro die door het Duitse moederbedrijf Villeroy & Boch AG voor alle Europese medewerkers klaarligt, wordt door de Nederlandse werkgever gehalveerd tot 500 euro. Reden: in de cao-afspraak is ook al een eenmalige uitkering van 500 euro in 2021 overeengekomen.

Vakbonden FNV en CNV zijn witheet en eisen dat de maatregel onmiddellijk wordt teruggedraaid.

Extra bonus

De extra bonus die Europese werknemers van sanitairproducent Villeroy & Boch beloofd is vanwege hun extra inspanningen in de corona-periode, lijkt een halve sigaar uit eigen doos. Eerder dit jaar wezen de werknemers een cao-eindbod van 2 jaar met 2,5% loonstijging per jaar af en haalde de directie de werknemers over om akkoord te gaan met een eenmalige uitkering van 500 euro. Nu blijkt die eenmalige uitkering dus ten koste van de bonus te zijn die ze anders ook zouden krijgen.

Truc

Janwillem Compaijen, vakbondsbestuurder FNV Procesindustrie: ‘Belachelijk dat de directie in Roden deze truc gebruikt om onder zijn verplichting uit te komen. Zo ga je niet met je personeel om. Keer gewoon netjes de coronabonus van 1000 euro uit die CEO Frank Göring van het Duitse moederbedrijf Villeroy & Boch AG alle werknemers in Europa toezegde. En houd je aan de afspraken.’

Werknemers lokken

Hank Oomkes, bestuurder CNV Vakmensen: ‘Eerst de werknemers lokken met extra geld voor de cao-afspraak en vervolgens datzelfde bedrag meteen korten op de Europese coronabonus? Onfatsoenlijk. De werknemers zijn terecht woest. We gaan ervan uit dat de directie dit zo snel mogelijk recht zet.’

Villeroy & Boch Wellness in Roden heeft 130 werknemers. Het hoofdkantoor staat in Mettlach bij Trier.

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.