Werknemers geneesmiddelenbedrijf MSD bereiden acties voor

Persvoorlichting
Door Persvoorlichting 26 november 2021

De leden van FNV Industrie en CNV Vakmensen, werkzaam bij geneesmiddelenbedrijf MSD Nederland bereiden acties voor, omdat de werkgever de onderhandelingen met beide vakbonden eenzijdig heeft beëindigd. De directie van MSD wil alleen nog verder onderhandelen met de categorale vakvereniging NMP.

FNV en CNV hebben MSD vandaag een eindvoorstel gestuurd voor een nieuwe cao 2022, waar niet meer over te onderhandelen valt. Als MSD niet reageert voor 4 december, volgen er acties.

Paul Smink, bestuurder FNV Procesindustrie: ‘We willen een eenjarige cao, waarin koopkrachtbehoud centraal staat. Het huidige bod dat de werkgever heeft gedaan ligt onder het inflatieniveau en bevoordeelt daarbij ook nog eens mensen die net begonnen zijn boven mensen die jarenlang trouwe dienst hebben bewezen. MSD maakt jaarlijks een miljardenwinst met het geneesmiddel Keytruda dat voor behandeling van kanker wordt gemaakt. Deze winst staat in schril contrast met de karige salarisverhoging die MSD en NMP bieden. Het is een bittere pil voor de medewerkers.’

Salarisverhoging en pensioen

In het eindvoorstel van FNV en CNV gaat nieuwe cao in per 1 januari 2022. Werknemers krijgen in april 2022 een salarisverhoging van 3,5%. In het kader van het pensioen wordt de bijstortingsverplichting van MSD met twee jaar verlengd. In 2022 starten sociale partners een onderzoek om te bekijken onder welke voorwaarden de overstap naar het nieuwe pensioenstelsel kan worden gemaakt.

Generatiepact

Met ingang van 1 juli 2022 geldt een generatiepact voor iedere medewerker die 5 jaar voor zijn of haar aow-leeftijd is. In dat generatiepact kan de werknemer kiezen om 10 procent van zijn salaris in te leveren en in ruil daarvoor 1 dag in de week minder te werken, met behoud van volledige pensioenopbouw. MSD zorgt dat de minder gewerkte uren worden opgevuld door nieuwe medewerkers, om te voorkomen dat deze maatregel de werkdruk doet oplopen.

Geboorte- en ouderschapsverlof

MSD vult met ingang van januari 2022 de uitkering op grond van het Geboorteverlof aan tot 100% en houdt de pensioenopbouw in stand. Daarnaast vult MSD de uitkering van het ouderschapsverlof gedurende 12 weken aan tot 100%.

Overige afspraken

In het jaar 2022 starten MSD en de vakorganisaties FNV, CNV en NMP gezamenlijk een studie naar overwerk. Tenslotte willen de vakbonden een vergoeding voor de kosten van het lidmaatschap van FNV of CNV om de participatie van werknemers te vergroten.

Er werken ongeveer 3500 mensen bij MSD.