Onderhandelingen over nieuwe cao Gasunie gestart

Meld je aan voor de online bijeenkomsten!

Door Redactie 17 november 2021

We zijn sinds begin oktober met Gasunie in onderhandeling over de arbeidsvoorwaarden in de nieuwe cao. Om met de werkgever de juiste afspraken in de cao te kunnen maken, hebben we jouw input nodig. En wel over twee specifieke cao-onderwerpen: loopbanen en wachtdienst. Daarom organiseren we online bijeenkomsten voor iedereen bij Gasunie.

Wil je meepraten tijdens een online bijeenkomst?

Meld je aan

Waarover willen we jouw input tijdens de online bijeenkomsten?

Gasunie groeit en verandert mee met de energietransitie. Hierdoor ontstaan er nieuwe banen en werft Gasunie ook buiten de organisatie nieuwe mensen.

• We willen dat iedereen die nu bij Gasunie werkt ook mee kan met de verandering. Bijvoorbeeld doordat je het werk dat je doet, goed kan blijven uitvoeren.
  • Iedereen moet de mogelijkheid krijgen nieuwe vaardigheden te ontwikkelen en kans te maken op een baan van de toekomst om mee te groeien met Gasunie.

Er is veel druk komen te staan op de wachtdienstorganisatie. We willen in de cao daarom heel duidelijk vastleggen wat de kaders zijn.

• We willen dat voor iedere niet-kantoorgebonden functie geldt: standplaats is thuis. Hiermee is er geen discussie meer over wat werktijd is. Zodra je een voet buiten de deur zet om te gaan werken, start je werktijd.
  • We willen voorkomen dat Gasunie kan bepalen waar je woont en werkt. Verplicht verhuizen of verplicht buiten reisafstand aan het werk moeten, willen we afschaffen. Dit moet wat ons betreft altijd op basis van vrijwilligheid.
  • We willen de belasting van de wachtdienst verlagen, wat voor veel discussie zorgt.

Vervolg onderhandelingen en terugkoppeling

Voor alle FNV-leden bij Gasunie hebben we in december ledenvergaderingen gepland om de uitkomsten van de onderhandelingen te bespreken. Leden ontvangen hiervoor per e-mail een uitnodiging. Benieuwd welke verbeteringen de FNV wil in de nieuwe cao Gasunie? Lees onze volledige inzetbrief.

Word lid van de FNV!

Ben je nog geen lid, maar wil je je wel aansluiten bij de grootste vakbond van Nederland? Meld je dan nu aan als nieuw lid. Nieuwe leden betalen als kennismaking slechts 25 euro voor de eerste 4 maanden.

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.