Acties in de maak medewerkers Deense steenwolfabrikant Rockwool in Roermond

facet hoofdkantoor FNV
Door Persvoorlichting 9 juli 2021

Op de achtste dag van de cao-onderhandelingen heeft FNV namens de leden aan de directie van Roermondse vestiging van het Deense Rockwool het eindbod overhandigd. Paul Smink, bestuurder FNV Procesindustrie: ‘We vragen een salarisverhoging van 3,4% per 1 juni 2021 en een verhoging van het minimumloon naar 14 euro per uur.’

Man met vlag in actie

Gistermiddag zijn de FNV-leden bijeen gekomen om te bespreken wat ze willen doen om hun werkgever op andere gedachten te brengen. Smink: ‘De eerste stap die we altijd moeten zetten, is het stellen van een ultimatum. Gisteren hebben we gezamenlijk besloten dat wij dat gaan doen.’

Zwaar werkregeling

De cao zou voor de periode 1 april 2021 tot en met 31 mei 2022 moeten worden afgesloten. Naast de loonsverhoging willen de FNV-leden ook dat er een fatsoenlijke zwaar werkregeling (RVU-regeling) wordt getroffen, een uitwerking van het pensioenakkoord. Smink: ‘De oudere werknemers in de zware functies moeten met vroegpensioen kunnen. Na een leven werken is het niet meer dan normaal dat je gezond je pensioen haalt. Nu worden er mensen ziek van het werk en dat kan dus echt de bedoeling niet zijn.’

Werkdruk moet omlaag

Buiten uitvoering geven aan het pensioenakkoord wil de FNV ook dat de werkdruk van de 1100 medewerkers bij Rockwool wordt teruggebracht tot een aanvaardbaar niveau. Smink: ‘Werknemers moeten structureel overwerken om de productie voor elkaar te krijgen. Werkgever wisselt eenzijdig net hoe het hem uitkomt het rooster hoe het hem uitkomt en verwacht dat werknemers daar maar gewoon in mee kunnen gaan. Dit heeft enorm veel impact op hun werk-privébalans.’

39 miljoen euro winst in Nl in 2020

De directie van Rockwool wil niet bewegen. Smink: ‘Het antwoord van Rockwool was duidelijk. Het salaris is te hoog, men ziet geen noodzaak om mensen in zware beroepen iets eerder met pensioen te laten gaan en ook het minimumloon vinden zij te hoog. Rockwool heeft haar werknemers niets te bieden en dat is opmerkelijk gelet op het feit dat het bedrijf in 2020 in Nederland nog een recordwinst boekte van 39 miljoen euro.’