Visko Teepak haalt bakzeil na druk vakbonden

Kunstdarmenfabriek komt zieke werknemers toch tegemoet

portret Peter te Lintel Hekkert
Door Peter te Lintel Hekkert 28 juni 2021

De geplande acties op dinsdag 29 juni bij Visko Teepak in Farmsum zijn voorlopig van tafel. Nadat de FNV en het CNV vanmiddag hebben gedreigd met werkonderbrekingen in de kunstdarmenfabriek is de directie met een beter bod gekomen voor een nieuwe cao. De vakbonden leggen dit morgen voor aan de werknemers.

FNV dwingt beter bod cao af bij Visko Teepak

Het grote struikelblok in de onderhandelingen was het benadelen van chronisch zieke werknemers. Dit heeft Visko Teepak ingetrokken. Daardoor verdwijnt de bonus die het verschil maakte tussen gezonde en zieke medewerkers.

Gezonde werknemers solidair

Joosje de Lang van FNV: ‘Dat dit nu eindelijk toch van tafel is en dus niet in de cao komt, is te danken aan de solidariteit van de werknemers onderling. De gezonde mensen weigerden akkoord te gaan met afspraken die slecht waren voor hun zieke collega’s.’

Eerder stoppen met werken

Verder komt de directie met een verbetering van de bestaande ouderenregeling, kunnen werknemers straks eerder stoppen met werken, wordt er een pilot gestart met het structureel inroosteren van atv en is het loonbod verhoogd naar 2,5% per 1 april 2021.

Leden bepalen morgen

Wilko van Niejenhuis, bestuurder CNV Vakmensen: ‘Bij elkaar ligt er nu iets dat tegemoetkomt aan de wensen van onze leden. Of we hiermee ook een akkoord hebben voor een nieuwe cao bepalen de leden morgen tijdens de ledenvergadering.’