De hele week staken de medewerkers van tabak recycle fabrikant HTL&DHT

facet hoofdkantoor FNV
Door Persvoorlichting 16 juni 2021

Maandag 13 juni zijn de medewerkers van resttabak fabrikant HTL&DHT voor de tweede week op rij gaan staken. Bram Alkemade, bestuurder FNV Procesindustrie: ‘We liggen nu een week plat.’ De actie duurt vooralsnog tot en met vrijdag 18 juni.

Op de eerste stakingsdag eind mei heeft de fabriek 24 uur stilgelegen. Alkemade: ‘De directie kwam toen met een voorstel dat exact gelijk was aan het eindbod, alleen zag het er anders uit. De leden waren er snel uit toen ze dat hoorden; doorgaan tot er een serieuze verbetering wordt geboden door de directie.’

Het is menens

Het overgrote deel van de 65 personeelsleden van HTL&DHT zijn blijven actievoeren. De tweede staking duurde van 7 tot en met 9 juni. Deze week wordt dus een volle week gestaakt. De actiebereidheid is groot, elke dag sluiten meer stakers aan. Alkemade: ‘We zien aan sfeer onder de stakers dat het deze keer echt van de directie moet komen. Het is te hopen dat het bij de directie doordringt dat het menens is.”

Enkele werkwilligen

Er zijn enkele collega’s die niet willen staken, om uiteenlopende redenen. Die collega’s worden door de stakers gewoon de poort ingelaten. Alkemade: 'Het productieproces opstarten, lukt niet alleen met de collega’s die zich melden om te komen werken. Een enkele vrachtwagen laden of lossen, maar meer werk zit er niet in. Het is vervelend voor de chauffeurs die komen aanrijden, zij kunnen er niks aan doen en zitten samen met hun planners vaak met de handen in het haar. Dat vinden we uiteraard vervelend, maar we staken dan ook niet voor onze lol.”

Marktconforme salarisverhoging

De vorige cao verliep al op 1 april 2020. Alkemade: ‘Het eindbod van de werkgever met een ondermaatse loonsverhoging van 1,5% voor zowel 2020 als 2021 is door de leden resoluut afgewezen.’ Op het daaropvolgend ultimatum dat FNV namens de leden heeft gesteld, is door de directie niet gereageerd. Alkemade: ‘De afwijzing van het eindbod was meer dan terecht. Het bedrijf maakt een uniek product met een steeds meer toenemende vraag vanuit de klanten. Een marktconforme loonsverhoging komt minstens een stukje boven de jaarlijkse inflatie uit. Gezien de resultaten in de markt mogen de werknemers daar echt wel wat en ook structureel voor terugzien.’

Structurele onderbezetting

In de fabriek wordt sinds 1964 resttabak gerecycled en weer omgevormd tot verwerkbare tabak. De productie is non-stop. Naast het loon is ook de personele bezetting een groot probleem. Alkemade: ‘De mensen werken in ploegendiensten; 24/7. Als zaken goed geregeld zijn, hoeft dat geen probleem te zijn. Maar bij HTL&DHT is dat niet het geval. Er is een structurele onderbezetting waardoor bij vrije dagen, ziekte etc. er altijd een collega een extra dienst moet draaien. Dat is funest in een 5-ploegenschema, dat is op de lange termijn vragen om uitval. Hier willen we absoluut verandering in zien. Er moeten op een slimme manier mensen bij worden geplaatst op sleutelposities in de ploegen en bij de technische mannen voor de wachtdienst.’