24-uursstaking van start bij tabak recycle fabrikant HTL&DHT in Eindhoven

portret Erna Bosschart
Door Erna Bosschart 06 juni 2021

Medewerkers van resttabak fabrikant HTL&DHT zijn nu voor de tweede keer in staking. Bram Alkemade, bestuurder FNV Procesindustrie: ‘De eerste stakingsdag heeft HTL&DHT zeker gemerkt, maar er wordt nog niet bewogen. Daarom wordt de fabriek vandaag weer 24 uur stilgelegd.’ De staking is om 7 uur begonnen.

Er is grote actiebereidheid onder de 65 personeelsleden van HTL&DHT. De vorige cao verliep al op 1 april 2020. Het eindbod van de werkgever met een minimale loonsverhoging van 1,5% is weggestemd. Op het daaropvolgende ultimatum is door de directie niet gereageerd. Alkemade: ‘Ook na de eerste stakingsdag op donderdag 27 mei kwam de directie niet met een serieus voorstel. We hebben dus geen andere keuze dan de acties voort te zetten.’

Structurele onderbezetting

Op 1 april 2020 is de vorige cao al verlopen. In de fabriek wordt tabak gerecycled. De productie is non-stop. Naast het loon is ook de personele bezetting een groot probleem. Alkemade: ‘De mensen werken in ploegendiensten 24/7. Als zaken goed geregeld zijn, hoeft dat geen probleem te zijn. Maar bij HTL&DHT is dat helaas niet het geval. Er is een structurele onderbezetting waardoor bij vrije dagen, ziekte etc. er altijd een collega een extra dienst moet draaien. Dat willen we absoluut veranderen, er moeten mensen bij.’