Teijin Aramid met open brief opgeroepen namens stakers in te gaan op looneis

portret Erna Bosschart
Door Erna Bosschart 27 april 2021

De FNV roept de directie van aramidefabriek Teijin Aramid vandaag in een open brief op om alsnog in te gaan op eisen van de stakers. Janwillem Compaijen, bestuurder FNV Procesindustrie: ‘Teijin blijft steken op een loonbod van 3 keer 2% in een driejarige cao. De FNV wil een koopkrachtverbetering, dus meer dan de compensatie van de inflatie.’

De staking voor onbepaalde tijd bij Teijin QAramid beleeft vandaag dinsdag 27 april de achtste dag. De FNV zet in op een fatsoenlijke loonstijging. Compaijen: En dat is dus meer dan de 2% waar Teijin op blijft hangen. Een eindbod dat door de leden is weggestemd.’ Als gevolg van de staking liggen nu 7 van de 10 inspinlijnen van het bedrijf stil.

Looneis = 1,5% winst

De FNV inzet is alleszins gepast. Compaijen: ‘In het Japanse boekjaar 2020-2021 was de winst van Teijin Nederland (voorheen een AKZO bedrijf), meer dan 125 miljoen euro. Een jaar eerder lag de winst nog een stuk hoger. Die 3 procent meer loon per jaar die wij vragen kost Teijin Aramid 2,4 miljoen euro. Dat is 1,5% van de winst!’

Stop reorganisatie Emmen

De FNV roept Teijin ook op om te stoppen met de reorganisatie in Emmen. Compaijen: ‘In 2020 zette Teijin een extreme korting op de personeelskosten van 10 miljoen euro in werking. Daarvoor betalen de werknemers op de zogenaamde inspinlijnen het gelag. Er is een beter en menselijker alternatief door samen met de werknemers de organisatie te verbeteren.’

Marktleider in de wereld

Teijin Aramid is ‘s werelds marktleider in de productie van Aramid. Deze kunstvezels worden verwerkt in kogelwerende vesten, helmen of auto’s. Er werken in Nederland 1.300 mensen voor Teijin Aramid. Wereldwijd heeft de Teijin Group 17.500 mensen in dienst.