Staking onbepaalde tijd vezelfabriek Teijin Aramid begint morgen

portret Erna Bosschart
Door Erna Bosschart 19 april 2021

Dinsdagmiddag 20 april om 14.00 uur leggen medewerkers van de Japanse kunstvezelfabrikant Teijin Aramid in Emmen en Delfzijl voor onbepaalde tijd het werk neer. Op 14 april hebben de medewerkers in twee opeenvolgende ploegen een 12-uursactie gehouden om de directie te waarschuwen. Bij de staking die morgen begint, leggen ook medewerkers van andere afdelingen het werk neer, zoals de logistiek medewerkers en het kantoorpersoneel.

Janwillem Compaijen bestuurder FNV Procesindustrie: ‘Onze leden willen een reĆ«le koopkrachtverbetering bovenop de inflatie. Teijin Aramid zoekt ruzie met zijn eindbod van gemiddeld 2%. Met de huidige inflatie van zowat 2% blokkeert Teijin de koopkrachtverbetering. Teijin Aramid Nederland boekte zowel in 2019 als in 2020 meer dan 125 miljoen euro winst. Onze looneis van 5% is dus zonder meer zeer gepast,  bij deze ook in coronatijd torenhoge winst.’

Koopkrachtverbetering

De directie van Teijin Aramid heeft een eindbod neergelegd, dat de FNV-leden hebben weggestemd. Dat eindbod bevatte een loonsverhoging van 6,25% per 1 april 2021 in een 3-jarige cao 2020-2023, zonder loonstijging in 2020. De FNV eist voor alle drie de jaren 5% loon erbij, zodat er eindelijk een fatsoenlijke koopkrachtverbetering wordt gerealiseerd.

1300 medewerkers

Teijin Aramid is ‘s werelds marktleider in de productie van Aramid. Deze kunstvezels worden verwerkt in kogelwerende vesten, helmen of auto’s. Er werken in Nederland 1.300 mensen voor Teijin Aramid. Wereldwijd heeft de Teijin Group 17.500 mensen in dienst.