Overwerk-staking petrochemisch bedrijf Sabic start morgenochtend

facet hoofdkantoor FNV
Door Persvoorlichting 22 januari 2021

Na het ultimatum van de FNV aan de directie van Sabic Innovative Plastics in Bergen op Zoom eind vorig jaar, heeft de werkgever nog steeds geen cao bod gedaan. Paul Smink, FNV-bestuurder Procesindustrie: ‘We gaan zaterdagochtend 23 januari 2021 van start met een overwerkstaking voor onbepaalde tijd. We eisen in elk geval 5% meer loon erbij.’

Bij het petrochemische bedrijf wordt door de medewerkers structureel overgewerkt. Smink: ‘De actie is er op gericht om duidelijk te maken dat de werknemers essentieel zijn voor de productie bij Sabic. Zonder het structurele overwerk, dreigt Sabic al snel de productie stop te moeten zetten. Dat betekent dat al binnen enkele dagen nauwelijks meer kunststof wordt geproduceerd.’ De actie begint op zaterdag om 06.00 uur met de ochtendploeg.

Actie

Na het mislukken van de laatste cao-onderhandeling bij Sabic en de laatste gesprekspoging van FNV, CNV en De Unie in november 2020, gaan medewerkers nu over tot het voeren van actie. Smink: ‘Omdat deze werkgever duidelijk maakt aan het personeel wat zij van mogelijke protesten vindt, is staken niet zomaar iets. ‘We doen dus wat contractueel is afgesproken. De overwerk-stakers werken gewoon de overeengekomen 8 uur per dag, maar zij doen niks meer dan dat. Dat past ook heel goed bij het loonbod van de werkgever, die niks meer wil bieden dan een krappe inflatievergoeding.’

Serieus genomen worden

Sabic heeft haar 1000 werknemers voor het zevende jaar op rij geprobeerd met een mager eindbod af te schepen. Smink: ‘Werknemers willen niet de hoofdprijs, maar willen wel dat hun eisen serieus genomen worden. Zij willen een fatsoenlijke ouderenregeling, een net loonbod en de kans om op een constructieve manier over hun arbeidsvoorwaarden te kunnen onderhandelen. Dat is waarom wij als FNV hier met onze leden en de andere vakbonden in actie zijn.’