FNV en CNV leggen eindbod cao kunststof-, rubber- en lijmindustrie negatief voor aan leden

facet hoofdkantoor FNV
Door Persvoorlichting 11 december 2020

De FNV en CNV leggen hun leden met een negatief stemadvies toch het eindbod van de werkgevers in de kunststof-, rubber- en lijmindustrie voor. Nurettin Altundal, FNV-bestuurder Industrie: ‘Het eindbod van de werkgevers is waanzinnig slecht. De mensen gaan er per saldo netto op achteruit en hun pensioen verslechtert.’

In het eindbod van de werkgevers is het loonbod onder inflatieniveau. Ook hier wordt meegelift door de werkgevers op de coronacrisis om hun personeel spreekwoordelijk uit te kleden. Altundal: ‘Ik wilde dit niet voorleggen aan mijn leden, maar doe het nu toch om de stemming te peilen. Ook CNV Vakmensen legt het eindbod met een negatief stemadvies voor. De kleinste vakbond die aan tafel zit, De Unie, legt het eindbod neutraal voor aan hun leden.

Werkgevers moeten gaan bewegen

Martijn den Heijer van CNV Vakmensen is eveneens allerminst ingenomen met wat er nu op tafel ligt: ‘Het lijkt me alleszins duidelijk dat, als er geen instemming komt van de leden van de twee grootste vakbonden in deze sector over dit eindbod, werkgevers wel móeten bewegen en met een beter voorstel moeten komen.’

Werknemers leveren in

De kunststof-, rubber- en lijmwerkgevers willen de pensioenopbouw van hun medewerkers fors versoberen. Daarnaast doen zij een per saldo negatief loonbod van 1,2 %. Altundal: ‘Onder de streep zie je dat alle werknemers met dit eindbod netto geld inleveren. Dat is echt onbestaanbaar voor ons als onderhandelaars namens de werknemers.' De werkgevers in deze branche willen het pensioenakkoord niet onverkort uitvoeren en dus ook geen afspraken maken over een zwaarwerkregeling in de sector.

Lagere pensioenopbouw

De werkgevers willen de premieafdracht voor het pensioen slechts gedeeltelijk verhogen. Dat wil zeggen, minder dan eigenlijk noodzakelijk is om de pensioenopbouw op het huidige niveau te houden. Werknemers bouwen daardoor nog minder pensioen op. Martijn den Heijer: ‘Ook willen de werkgevers amper drie jaar voor het ingaan van een nieuw pensioenstelsel zelfs de opbouw van de pensioenregeling veranderen. Dat kan bij de overgang in 2024 naar het nieuwe stelsel heel nadelig uitpakken voor veel werknemers. Is dus geen goed plan.’

De cao Kunststof- Rubber- en Lijmindustrie (KRLI) geldt voor 4.000 mensen. De huidige cao is 30 april 2020 verlopen. Er zijn ondertussen verschillende gespreksrondes geweest. De vakbondsleden kunnen tot 17 december hun stem uitbrengen.