Acties bij farmaceut Centrient als niet op eisen wordt ingegaan

Casper Schrijver
Door Casper Schrijver 14 december 2020

Er dreigen acties bij farmaceut Centrient in Rijswijk en Delft, voorheen een onderdeel van DSM. FNV Procesindustrie wil dat het bedrijf in gaat op de eisen voor een nieuwe cao. Het bedrijf heeft tot aanstaande vrijdag 18.00 uur de tijd om daarop in te gaan.

Celil Çoban, bestuurder FNV Procesindustrie: ‘We hebben het aan de onderhandelingstafel geprobeerd, maar Centrient wil haar medewerkers niet geven wat ze verdienen. Hopelijk snappen ze nu dat het ze ernst is.’

Geen loonsverhoging

De huidige cao liep al af op 1 april. Centrient liet tijdens de onderhandelingen weten geen loonsverhoging te willen en stelde verslechteringen voor van de arbeidsvoorwaarden. ‘Dat terwijl het gewoon goed gaat met het bedrijf, het draait winst. Onze eis voor een eerlijke loonsverhoging is daarom niet meer dan normaal’, aldus Çoban.

Looptijd

Als het aan FNV ligt, krijgt de nieuwe cao een looptijd van een jaar, van 1 april 2020 tot en met 31 maart 2021. Verder wil de vakbond onder meer dat de uitwerking van het pensioenakkoord (eerder stoppen met werken) half 2021 verder wordt uitgewerkt.

200 medewerkers

Centrient was voorheen een onderdeel van DSM en heeft wereldwijd 2700 medewerkers. Onder de Nederlandse cao vallen 200 medewerkers. Het bedrijf maakt onder meer antibiotica en farmaceutische ingrediënten.