Directie Apollo Vredestein negeert solide reddingsplan OR-leden fabriek Enschede

portret Erna Bosschart
Door Erna Bosschart 17 juni 2020

Binnen twee dagen zetten ruim 1800 mensen hun handtekening onder een petitie van de Ondernemingsraad (OR) van Apollo Vredestein in Enschede. In de petitie wordt de Indiase directie van het bedrijf verzocht het alternatieve reddingsplan van de OR-leden over te nemen. Vicevoorzitter en FNV-kaderlid Martin Schulte: ‘Wij zijn trotse Vredesteiners en wij zullen strijden tot het bittere eind voor onze banen.’

Martin Schulte heeft vanochtend premier Rutte gesproken, samen met zijn collega’s en Tweede Kamerlid CDA’er Pieter Omtzigt. Schulte: ‘We vragen de premier om zijn invloed aan te wenden. We willen dat hij praat met de directeur-bestuurder Neeraj Kanwar die tevens lid is van de Raad van Commissarissen van het Indiaas moederbedrijf Apollo. De OR heeft dit plan samen met organisatieadviesbureau Berenschot opgesteld. Als er niks gebeurd, dreigt een mooi Nederlands merk uit Nederland te verdwijnen, terwijl dat niet hoeft. Premier Rutte zei dat hij ermee bezig is en dat er contacten zijn, maar dat hij niks kan beloven.’

Honderden banen behouden

Het moederbedrijf heeft in 2017 met bijna honderd miljoen euro subsidie van de Hongaarse overheid een fabriek in Hongarije geopend. Daarna heeft de top steeds meer werk vanuit Nederland overgeheveld naar Hongarije. Schulte: ‘De fabriek in Enschede heeft jaren winst gedraaid, maar is financieel leeg getrokken. Met ons plan blijven honderden banen behouden en kan de fabriek gewoon door.’

Directie zet OR onder druk

Ashna Kamta, FNV-bestuurder Procesindustrie: ‘Een kwalijke ontwikkeling voor Nederland. De OR heeft nu een solide reddingsplan ontwikkeld waardoor veel banen behouden blijven. Het is onbegrijpelijk dat het moederbedrijf dit plan niet overneemt. Sterker nog: de directie zet heel veel druk op de OR-leden door te stellen dat er alleen geld is voor een Sociaal Plan, mits zij akkoord gaan met het plan van de directie.’

Dupe

Martin Schulte: ‘De medewerkers worden de dupe van het verplaatsen van de productie naar Hongarije. Dat terwijl wij altijd loyaal zijn geweest, in goede en ook in slechte tijden. Ook de ondernemingsraad is van mening dat er iets moet gebeuren, maar niet in deze omvang. Ik heb de premier gevraagd of hij zich daar hard voor wil maken. Of hij een persoonlijk beroep wil doen op Kanwar.’

5 jaar garantie

Naast het schrappen van honderden banen wil de directie van Apollo Vredestein maar voor 5 jaar de garantie geven dat de fabriek openblijft. Kamta: ‘Er werken nu 1200 mensen. In april zijn al 150 medewerkers met flex-contracten de laan uitgestuurd. Indirect zijn er nog eens 400 banen in de regio gemoeid met het bedrijf. Het is tijd dat de directie van dit bedrijf zich gaat inzetten voor zijn mensen. Net zoals de medewerkers zich inzetten voor dit bedrijf.’