Textielverzorgers en wasserijen schenden cao met inhouden vakantiegeld en -dagen

portret Mariëtte van Dijk
Door Mariëtte van Dijk 27 mei 2020

Vakbond FNV heeft de Federatie Textielbeheer Nederland (FTN) op de vingers getikt vanwege het schenden van de cao. De FTN stelde in een brief aan werkgevers dat zij vanwege de coronacrisis het vakantiegeld van hun werknemers later kunnen uitbetalen en het opbouwen van vakantiedagen kunnen stopzetten. Dit leidde tot onrust onder de werknemers die net boven het minimumloon verdienen.

De werkgeverskoepel licht met de brief zijn leden verkeerd in. ‘Je mag als werkgever niet eénzijdig afwijken van de cao. Daarvoor is toestemming van de vakbonden nodig’, zegt Dino Djulbic van FNV Industrie, die pas achteraf werd ingelicht door FTN.

Coronawas

De brief heeft bij de werknemers veel onrust veroorzaakt. Een groot deel van de 7.000 werknemers gebruikt het vakantiegeld om de gaten te dichten. Djulbic: ‘Ze verdienen maar 120% van het minimumloon en kampen al jaren met een hoge werkdruk. Het voelt ondankbaar omdat ze onlangs nog door de FTN als cruciale beroepsgroep werden bejubeld voor hun tomeloze inzet in de afgelopen maanden. Want ze doen onder andere de coronawas: het wassen van de bedrijfskleding van ziekenhuizen, het bedlinnen en nog veel meer essentiële zaken.’

'Werknemers, stem niet in met verslechteringen'

Djulbic: ‘Bovendien is er geen enkele garantie op baanbehoud. Daarom adviseer ik werknemers niet zomaar in te stemmen met deze verslechteringen. Een werknemer die instemt met uitbetaling van zijn vakantiegeld in september kan alsnog zijn baan verliezen in de zomer en naar zijn vakantiegeld fluiten.’