Medewerkers Frisia Zout Harlingen hebben eindelijk nieuwe cao

portret Erna Bosschart
Door Erna Bosschart 12 maart 2020

FNV-leden van Frisia Zout in Harlingen hebben unaniem voor gestemd en daarmee het derde eindbod van hun werkgever aanvaard. De werknemers krijgen er 3% loon bij met terugwerkende kracht vanaf 1 juli 2019. Vanaf 1 maart 2020 is hun loon verhoogd met nog eens 1%.

Lex Makkinje, bestuurder FNV Procesindustrie: ‘De mensen zijn tevreden met dit derde eindbod van de werkgever. De acties zijn daarmee definitief van de baan bij Frisia Zout.’ De negentig medewerkers zitten al sinds vorig jaar zomer zonder cao. Leden van de FNV die bij Frisia Zout werken, hebben hun werkgever tot twee keer toe de ruimte geboden om met een beter bod te komen. Het tweede bod stemden de medewerkers weg. In februari heeft de werkgever een ultimatum gekregen en dreigden de medewerkers actie te voeren.

Looptijd

Op vrijdag 28 februari heeft Frisia daarop het derde eindbod uitgebracht. Naast een loonsverhoging heeft de werkgever ook toegestemd om de bijdrage aan vakverenigingen van de werknemers gedurende de looptijd van de cao te blijven vergoeden. De looptijd van de cao bedraagt 15 maanden, van 1 juli 2019 tot 1 oktober 2020.