Directie Crown Van Gelder heeft tot donderdag om acties te voorkomen

Casper Schrijver
Door Casper Schrijver 10 februari 2020

Vakbond FNV heeft namens zijn leden de directie van papierproducent Crown Van Gelder uit Velsen-Noord een ultimatum gesteld.

papierindustrie

De bond eist een nieuwe cao met een loonsverhoging van vijf procent voor een jaar en een verhoging van de ploegentoeslag van 28 naar 31 procent. Als het bedrijf niet voor donderdag 13 februari om 12.00 uur in gaat op de eisen van de werknemers, volgen acties. Hierbij zijn stakingen niet uitgesloten.

In 2018 is bij de papierproducent een reorganisatie geweest. Esam Laassal, bestuurder FNV Procesindustrie: ‘De cao is toen verlengd zonder salarisverhoging. Medewerkers hebben zich daarna hard ingezet om de organisatie weer gezond te maken. Dit heeft er toe geleid dat er in 2019 zwarte cijfers zijn geschreven. Daarom is het nu tijd dat ze daar een substantiĆ«le loonsverhoging voor terug krijgen.’

FNV heeft in gesprekken met de werkgever stappen gezet om toenadering te zoeken, maar de werkgever ging daar niet op in. ‘Tot nu toe wil de directie niet verder gaan dan een loonsverhoging van 2,25% en een eenmalige uitkering van 350 euro. De ploegentoeslag wil het bedrijf helemaal niet verhogen’, aldus Laassal.

De cao geldt voor zo’n 240 medewerkers.