Heineken doet nieuw bod onder druk van dreigende acties

Casper Schrijver
Door Casper Schrijver 03 februari 2020

Heineken is gekomen met een nieuw cao-bod. Dat deed de bierbrouwer vóór het aflopen van de door de FNV opgelegde deadline van maandag 14.00 uur. Heineken doet een loonbod voor de komende twee jaar van 3,75 procent per jaar. Jet Grimbergen, bestuurder FNV Industrie: ‘Dat is een flinke verbetering ten opzichte van het eerste bod van twee procent per jaar.’

Naast de salarisverhoging wordt in het nieuwe bod een zwareberoepenregeling voorgesteld. Daarbij kunnen medewerkers vanaf hun 60e tot aan één jaar voor hun AOW-leeftijd zestig procent gaan werken tegen tachtig procent van het salaris en met behoud van 100% pensioenopbouw. Verder zijn alle verslechteringen van tafel gehaald.

Leden

Deze week gaan bestuurders van de FNV bij de verschillende vestigingen langs om dit bod aan de leden voor te leggen. Grimbergen: ‘Daarmee wordt een eventueel ultimatum voorlopig opgeschort. We laten nu eerst de leden aan het woord.’

2500 mensen

De nieuwe cao geldt voor Heineken Nederland waar ongeveer 2500 mensen werken. Naast de brouwerijen van Heineken in Den Bosch en Zoeterwoude, vallen daar ook frisdrankfabriek Vrumona en bierbrouwerij Brand onder.