Iedereen gelijke arbeidsomstandigheden

Column van Marike Schooneveldt, adviseur veilig en gezond werk

Door Redactie 10 september 2019

Er komen steeds meer verschillende vormen van arbeidscontracten. Waren het vroeger vooral werknemers met een vast dienstverband, tegenwoordig zien we tal van andere contracten. De bekendste zijn de uitzendkrachten. Daarnaast zijn er de zzp’ers. Ook heb je tijdelijke dienstverbanden met en zonder vaste uren, maar ook vaste dienstverbanden zonder vaste uren, oproep- en invalkrachten. En ik vergeet er vast nog een paar.

Marike Schooneveldt adviseur veilig en gezond werk bij de FNV

Al deze werknemers komen op werkplekken en voor iedereen zouden de arbeidsomstandigheden gelijk moeten zijn. De Arbowet is er immers voor elke werknemer. Recent TNO-onderzoek bevestigt echter wat we al langere tijd vermoeden: het is niet voor iedereen even veilig en gezond. Uitzendkrachten en oproep- en invalkrachten doen meer fysiek belastend werk dan vaste krachten. Ook werken ze vaker met stoffen en doen ze gevaarlijker werk. Vaste krachten hebben weer meer last van hoge werkdruk dan oproep- en invalkrachten. Maar ze hebben gevarieerder werk waar ze meer invloed op kunnen uitoefenen.

Kortom, het werk is niet voor iedereen gelijk. Dat blijkt ook uit de ongevalcijfers: uitzendkrachten lopen meer risico op een bedrijfsongeval dan vaste krachten. Bij één op de vijf ongevallen is een uitzendkracht betrokken.

De SER onderzoekt op dit moment de verschillen in arbeidscontracten en de gevolgen voor gezond en veilig werken. De FNV zit ook aan tafel. Daarom zijn we op zoek naar voorbeelden. We kennen de verhalen van Polen, die onder erbarmelijke omstandigheden moeten wonen, extreem lange werkdagen maken en te weinig verdienen. Voorbeelden van flexibele werknemers met nog slechtere arbeidsomstandigheden zijn echter veel minder bekend. Ken jij flexibele krachten die bijvoorbeeld geen persoonlijke beschermingsmiddelen krijgen, terwijl de vaste werknemers die wel hebben? Of moet je zelf als flexkracht ongezond en onveilig werken en wil je je verhaal delen met ons? Neem dan contact met mij op: marike.schooneveldt@fnv.nl

Jullie verhalen kunnen helpen!

Marike Schooneveldt
adviseur veilig en gezond werk voor de sector Industrie