Forbo-Novilon Coevorden akkoord met 4% hoger loon in nieuwe cao

Staking voor onbepaalde tijd beëindigd na 10 dagen

portret Brenda Heidinga
Door Brenda Heidinga 20 juni 2019

De medewerkers van Forbo-Novilon in Coevorden zijn donderdagavond 20 juni akkoord gegaan met een nieuw eindbod voor hun cao. Daardoor krijgen ze in 2019 een loonsverhoging van 4%. Per 1 januari 2019 stijgt het loon met 3%, gevolgd door nog een stijging van 1% per 1 juli 2019.

Op 1 juli 2020 stijgt het loon nogmaals met 2,5% in de tweejarige cao. De staking voor onbepaalde tijd is daarmee beeindigd, vrijdag gaan de medewerkers na een staking van tien dagen weer aan de slag.

Janwillem Compaijen, bestuurder FNV Procesindustrie: ‘Staken heeft nut, en ook een loonsverhoging van 4% is haalbaar. Dat zien we nu bij Forbo-Novilon in Coevorden en zagen we al eerder bij andere industriebedrijven. Dankzij het doorzettingsvermogen van de leden en hun duidelijke roep om waardering, heeft de directie hen uiteindelijk gelijk gegeven. Vanavond is het voorstel dan ook in overgrote meerderheid aangenomen.’

De fabriek van Forbo-Novilon in Coevorden lag al stil vanaf Pinkstermaandag 22.00 uur. In de nieuwe cao zijn nog meer afspraken gemaakt. Zo wordt de resultaatafhankelijke uitkering nu hoofdelijk verdeeld over alle medewerkers en krijgen medewerkers die promotie maken, het jaar erna gewoon een tredeverhoging.

Forbo Flooring Assendelft

De medewerkers in Assendelft van Forbo Flooring hebben ook een nieuw eindbod gekregen voor hun cao. Vrijdagochtend 21 juni stemmen de vakbondsleden in Assendelft over hun cao. Mochten ze ook akkoord gaan, dan stopt hun staking ook en wordt er vanaf vrijdagmiddag weer gewerkt. In de week voor het Pinksterweekend werd bij die fabriek 48 uur gestaakt, gevolgd door estafettestakingen waarbij van dinsdag tot en met vrijdag 14 juni iedere dag een andere afdeling eruit lag en daarna werd ook bij Forbo Flooring voor onbepaalde tijd gestaakt.

De cao van Forbo-Novilon geldt voor de 400 medewerkers van de fabriek in Coevorden. De cao van Forbo Flooring, de marktleider in vloerbedekking, geldt voor de 550 medewerkers van de fabriek in Assendelft.