Cao Sabic definitief na goedkeuring vakbondsleden

portret Brenda Heidinga
Door Brenda Heidinga 07 juni 2019

De leden van FNV Procesindustrie van Sabic uit Bergen op Zoom zijn akkoord met het eerder gesloten onderhandelingsresultaat over een nieuwe cao. Daardoor wordt de cao van Sabic definitief. De medewerkers krijgen 3,25 procent loonsverhoging, met terugwerkende kracht vanaf 1 januari 2019 en ook zijn er andere afspraken gemaakt.

Eind maart hielden stakende medewerkers een prikkelactie voor betere cao-voorstellen. Zij verminderden toen dagenlang de productie in Bergen op Zoom.

Behalve de loonsverhoging, zijn er nog meer afspraken gemaakt. De jeugdschalen worden afgeschaft en er komt per 2020 een generatiepact, zodat ouderen korter kunnen werken en jongeren vast in dienst kunnen komen. Ook komt er voor uitzendkrachten die structureel werk doen, sneller duidelijkheid of ze een vast contract krijgen bij Sabic. Torenhoge werkdruk is ook een groot probleem. Daarom zijn er ook afspraken gemaakt over duurzame inzetbaarheid, zodat mensen gezond kunnen werken, en stress en werkdruk verminderd kan worden.

De cao geldt voor circa 900 werknemers. Sabic Innovative Plastics is een producent van kunststofkorrels, -platen en –films.