Acties op komst bij Sitech door verlopen ultimatum

portret Brenda Heidinga
Door Brenda Heidinga 17 april 2019

Sitech Services is niet ingegaan op het ultimatum van FNV Procesindustrie voor een fatsoenlijke cao. Daarom worden op korte termijn acties voorbereid. Hoe deze eruit gaan zien, is op dit moment nog niet bekend. Het bedrijf, dienstverlener op de chemische campus Chemelot in Zuid-Limburg, wil geen behoorlijke cao afspreken voor de ca 900 medewerkers voor 2019. Voor 2020 wil het bedrijf de arbeidsvoorwaarden zelfs nog verder versoberen.

Paul Smink, bestuurder FNV Procesindustrie: ‘De medewerkers zijn ernstig teleurgesteld in hun directie en de actiebereidheid is groot. Nu de directie helemaal niet ingaat op de redelijke eisen van hun personeel, is het tijd voor acties. Het is voor het eerst dat er acties of zelfs een stakingen bij Sitech op komst zijn. De mensen willen geen verslechteringen en al helemaal niet in goede tijden.’

FNV en de medewerkers willen een cao met een salarisverhoging van 4% voor 2019 en het behoud van de bestaande ouderenregeling, verlofdagen en de zogenaamde extra vrije tijd. Laatstgenoemde regeling heeft juist geleid tot een forse reductie van het ziekteverzuim. Ook wil de FNV het huidige sociaal plan behouden in geval van een reorganisatie. In een reactie op het ultimatum gaat Sitech echter helemaal niet in op deze gestelde eisen. In plaats daarvan komt het bedrijf met een voorstel voor procesbemiddeling.

‘Sitech moet inhoudelijk ingaan op de eisen van hun medewerkers, bemiddeling is helemaal niet aan de orde. Wij willen best het gesprek aangaan, maar dat zal erop gericht zijn om een goede cao af te sluiten. Het is namelijk niet meer dan fair dat Sitech de medewerkers laat meedelen in de winsten, zeker niet in een tijd waar een schreeuwend tekort is aan goed opgeleid technisch personeel’, aldus Paul Smink.