Werknemers Sabic houden vrijdag eerste werkonderbreking voor nieuwe cao

portret Brenda Heidinga
Door Brenda Heidinga 14 maart 2019

Vrijdagmiddag 15 maart leggen de werknemers bij Sabic Innovative Plastics (Sabic) in Bergen op Zoom voor het eerst hun werk neer. Al eerder hebben ze het cao-eindbod van hun werkgever van tafel geveegd, maar die heeft stoïcijns opnieuw hetzelfde bod ter goedkeuring neergelegd.

Paul Smink, bestuurder FNV Procesindustrie: ‘De eerste actie is vrijdag een feit. De directe heeft veel tijd gehad om zich te bezinnen, maar begint nu te drammen door dezelfde prak op te warmen. De medewerkers eisen een loonbod dat past bij Sabic en hun winsten en daarom gaan ze voor het eerst actievoeren.’

De werknemers hebben drie harde eisen. Als eerste eisen ze een loonsverhoging van 5%, want het gedane loonbod van 3% past niet bij de wereldwijde winst van 78.000 dollar per werknemer per jaar en bij de recordjaren 2017 en 2018. Daarnaast eisen ze ook maatregelen om de hoge werkdruk terug te dringen, bijvoorbeeld door een generatiepact waarbij ouderen eerder kunnen stoppen met werken en jongeren in vaste dienst komen. De derde eis is meer rechtszekerheid voor uitzendkrachten: na negen maanden moeten ze automatisch vast in dienst komen.

Sabic Innovative Plastics is een producent van kunststofkorrels, -platen en –films. De cao geldt voor circa 900 werknemers.

Actie-informatie

Wie: medewerkers van Sabic

Wat: werkonderbreking met verlengde lunch

Wanneer: vrijdag 15 maart van 11.30 tot 14.00 uur

Waar: Bergen op Zoom, Plasticslaan 1, bij ingang Sabic.