5% meer loon voor medewerkers Zwijndrechtse palmolieproducent

portret Joyce Mooring
Door Joyce Mooring 04 februari 2019

FNV Procesindustrie heeft een cao-akkoord gesloten bij palmolieproducent Sime Darby Unimills uit Zwijndrecht. In 2019 stijgen de lonen met 4%, begin 2020 met 1% voor een half jaar. Ook wordt overwerk vanaf nu gelijk betaald en is de resultaatafhankelijke regeling verbeterd. De aangekondigde stakingen voor vandaag en woensdag gaan niet door.

Druk van staking leidt tot akkoord

Nurettin Altundal, bestuurder FNV Procesindustrie: ‘Door druk van de staking van afgelopen woensdag en de aankondiging van vervolgstakingen, heeft Sime Darby Unimills toch een goede cao afgesproken. De werknemers krijgen een mooie loonsverhoging. En het verschil tussen oude en nieuwe werknemers in de overwerkvergoeding is weg. Ook is een belangrijke afspraak dat structureel werk gedaan wordt door vaste medewerkers, zodat de flexibele schil niet toeneemt.’

Scholingsbudget en meer loon

De cao loopt van 1 januari 2019 tot 30 juni 2020. In die tijd, worden de lonen in drie stappen verhoogd. Per 1 januari met 2%, op 1 september met 2% en op 1 januari 2020 nogmaals 1%. Behalve de loonsverhogingen, zijn er meer verbeteringen afgesproken. De jeugdschalen worden geschrapt en er komen 2 aanloopschalen. Ook gaan werknemers hun cursussen en trainingen onder werktijd doen en krijgen ze 250 euro budget voor hun loopbaanontwikkeling en om hun positie op de arbeidsmarkt te verbeteren. Woensdag 6 februari gaan de vakbondsleden stemmen over het behaalde akkoord.

Sime Darby Unimills is een producent van palmolie en andere vetten met 200 werknemers in Zwijndrecht.