Ultimatum naar werkgevers Metaal & Techniek, stakingen dreigen

Onderhandelingen cao Metaal & Techniek

Door Redactie 15 april 2024

FNV Metaal heeft een cao-ultimatum verstuurd naar de werkgevers in de Metaal & Techniek. Dit hebben we gedaan nadat werkgevers met een eindbod kwamen na het vastlopen van de onderhandelingen. Gaan de werkgevers voor woensdag 17 april 18.00 uur niet akkoord? Dan volgen er stakingen.

In actie

Zwaar teleurstellend eindbod

Werkgevers blijven goochelen met percentages en looptijd, maar zijn bij hun eerste slechte voorstel gebleven. Dit eindbod komt qua loon neer op een verhoging van slechts 5% gemiddeld per 12 maanden. Daarnaast blijven alle verslechteringsvoorstellen op tafel liggen. Ze doen helemaal niets om de instroom van jongeren te bevorderen. Ouderen moeten maar doorwerken tot ze erbij neervallen. Onacceptabel!

Geen waardering

Werkgevers zijn niet bereid om jullie tegemoet te komen op de belangrijkste eisen: (jeugd)loon, zwaarwerkregeling en generatiepact. Jullie hebben de afgelopen jaren al fors ingeleverd op koopkracht, maar hier lijken werkgevers geen boodschap aan te hebben. Totaal geen waardering voor alle vakkrachten in deze mooie sector.

Kijk en vergelijk

We hebben het eindbod van de werkgevers naast jullie cao-voorstellen gezet. Zoals je kunt zien, zijn de verschillen nog groot. Met het ultimatum hebben werkgevers nog een laatste kans om een goede cao af te spreken en stakingen te voorkomen.

FNV Metaal: 1 april 2024 tot 31 maart 2025 (12 maanden).

Werkgevers: 1 april 2024 tot 1 februari 2026 (22 maanden).

FNV Metaal: 10,1% per 1 april 2024, + € 100 bruto per maand, en per 2025 automatische prijscompensatie (APC).

Werkgevers: 7% per 1 juli 2024 en € 50, (=1,5%) per 1 april 2025 en 0,75% per 1 januari 2026. Als je loon vanaf september 2022 meer is gestegen dan volgens cao noodzakelijk was, dan mag dit afgetrokken worden van de loonsverhoging per juli 2024.

FNV Metaal: Afschaffen van de jeugdschalen en vak volwassen belonen.

Werkgevers: Niets veranderen. Geen verbetering, maar een onderzoek wat al is gedaan herhalen.

FNV Metaal: Minimaal € 500 per maand bij fulltime stage.

Werkgevers: Nee.

FNV Metaal: Verlengen en verbeteren. Wachtrij die nu is ontstaan oplossen door een extra heffing.

Werkgevers: Alleen een premie over 2025 heffen dus wachtrij niet oplossen, geen verbeteringen.

FNV Metaal: Volledige OV-vergoeding of max. kilometervergoeding (€0,23/km in 2024).

Werkgevers: Nee, bepalen de ondernemers zelf wel.

FNV Metaal: Houden zoals het nu is, de dagen tot aan AOW-leeftijd laten doorlopen.

Werkgevers: De dagen op 55, 56 en 57 jaar schrappen. Dus vanaf 58 jaar seniorendagen en als de AOW-leeftijd opschuift, schuift ook de 58 jaar op.

FNV Metaal: Behouden zoals het nu is.

Werkgevers: De mogelijkheid om vanaf het 50e jaar 176 uur per jaar te kopen schrappen.

FNV Metaal: Terugdringen van overwerk.

Werkgevers: Verhogen leeftijdsgrens ontziemaatregel naar 60 jaar.

FNV Metaal: Door met meer eigen regie medewerker

Werkgevers: Door met aanbod onderzoek eigen regie.

FNV Metaal: Varianten 60%-80%-100% en 70%-85%-100%, keuze aan werknemer.

Werkgevers: Nee.

FNV Metaal: Vrij op 5 mei, tegen inkomensteruggang bij oudere leeftijd, mogelijkheid om salarisverhoging te ruilen voor vrije dagen, schrappen inhouding vakantiedag bij tweede ziektemelding.

Werkgevers: Nee.

Wat zijn je rechten als staker?

Bereid je goed voor als je straks gaat staken. We hebben alle informatie voor je op een rij gezet. Wat houdt staken in? Welke regels gelden er? Wat zijn de gevolgen? Hoe hoog is de stakingsuitkering? Je leest het allemaal op fnv.nl/staken.

Samen staan we sterk

Deel dit bericht met je collega's, ook als ze (nog) geen lid zijn van de FNV. Een sterke cao bereiken we namelijk alleen als jullie onze informatie met elkaar delen en bespreken. Hoe meer leden zich inzetten, hoe sterker we staan in de onderhandelingen met de werkgevers. Nodig daarom je collega uit om ook lid te worden van de FNV. Daar worden jullie allebei beter van en jij ontvangt ook nog eens € 10 van ons!

Maak je collega lid