Leden FNV Metaal akkoord met nieuwe cao Banden- en Wielenbranche

Andere partijen ook akkoord

Door Redactie 1 maart 2024

De leden van FNV Metaal hebben in ruime meerderheid ingestemd met het onderhandelingsresultaat voor de nieuwe cao voor de Banden- en Wielenbranche. Daarmee is de nieuwe cao een feit.

nieuwe cao Banden & Wielen

Andere partijen ook akkoord

Op 13 februari heeft FNV Metaal samen met de andere vakverenigingen een onderhandelingsresultaat bereikt met de werkgevers. Jullie konden tot 1 maart stemmen over het resultaat. Veel van jullie hebben dit gedaan en een ruime meerderheid heeft met het onderhandelingsresultaat ingestemd. Ook de leden van de andere vakbonden en werkgeversorganisatie VACO hebben ingestemd. Dit betekent dat de nieuwe cao Banden- en Wielenbranche nu definitief is.

Welke afspraken hebben we gemaakt?

Van 1 april 2024 tot en met 31 mei 2025 (14 maanden).

We hebben een structurele loonsverhoging afgesproken van gemiddeld 9,14% in 14 maanden.
Dat is een loonsverhoging van ruim 7,83% op jaarbasis.

• € 60 en vervolgens 1,7% per 1 april 2024
  • 2% per 1 september 2024
  • 3% per 1 januari 2025

We hebben afgesproken dat 5 mei voortaan elk jaar een doorbetaalde vrije dag wordt.

We gaan toewerken naar een verlofspaarregeling waarbij werknemers tot 100 weken verlof kunnen sparen om eerder te kunnen stoppen met werken.

Als leidinggevenden een bereikbaarheidsdienst draaien, en zij worden tijdens die dienst opgeroepen, dan worden die gewerkte uren voortaan als overwerkuren aangemerkt.

De werkgever zal de uitkering tijdens het aanvullend geboorteverlof aanvullen met een eenmalige uitkering van € 250 bruto per kind.

De vakbonden en werkgevers zetten de afspraak over de ontwikkelvouchers (125 opleidingsvouchers van € 750) voort en gaan samen onderzoeken hoe het gebruik daarvan nog verder kan worden gestimuleerd.

De vakbonden en werkgevers gaan een gezamenlijke campagne opzetten voor veilig en gezond werken en het verminderen van de werkdruk.

We hebben de afspraak gemaakt dat vakbonden toegang tot de werkvloer hebben en het beschikbaar stellen van faciliteiten daarvoor vanuit de werkgever.

Dankzij een sterke vakbond

Een goede cao ontstaat niet vanzelf, maar is te danken aan alle leden die samen een sterke vakbond vormen. Met meer leden staan we nog sterker. Word lid! Nu de eerste 4 maanden voor 25 euro.

Word lid

Ben je al lid? Nodig dan je collega uit om ook lid te worden van de FNV en verdien zelf een tientje.

Nodig je collega uit