Bij Tata Steel gedwongen ontslagen van de baan na blijvende druk FNV

Eindelijk duidelijkheid voor medewerkers

Sander Wageman
Door Sander Wageman 14 maart 2024

Geen gedwongen ontslag, fors minder arbeidsplaatsen die verdwijnen, maar wel een gedragen afspraak tussen Tata Steel en de vakbonden. Vanochtend kwam er witte rook vanuit IJmuiden waar na maanden van druk van de FNV en haar leden, de directie van de staalfabrikant liet weten dat er niet 800 maar 581 banen verdwijnen. Als de plannen doorgaan kan dat bovendien zonder gedwongen ontslagen.

Een grote opluchting voor duizenden medewerkers die maandenlang in onzekerheid zaten over hun werkzekerheid.

Cihan Lacin, bestuurder FNV Metaal: ‘Dat is goed nieuws en precies wat wij als FNV sinds 13 november 2023 continu hebben aangegeven en geëist. Alle eisen die wij hadden nadat de directie het plan presenteerde om bij de reorganisatie 800 banen te schrappen zijn nu alsnog ingewilligd: geen uitbesteding, geen gedwongen ontslagen en afspraken rond het Werkgelegenheidspact worden nageleefd. Het heeft even geduurd, maar we zijn als FNV tevreden met de uitkomst van vandaag.’

Minder banen weg

Het plan is nu om in plaats van 800 banen er alsnog 581 te schrappen, maar dat zou allemaal zonder gedwongen ontslag kunnen. Onder meer door natuurlijk verloop, door inhuurkrachten en zzp’ers niet terug te laten keren en door vacatures niet op te vullen.

Duidelijkheid voor werknemers

Het is nu aan de Centrale Ondernemingsraad om de ingediende adviesaanvragen te toetsen en daarover te adviseren. Zo moeten de werknemers waar het om gaat duidelijkheid krijgen waar ze al maandenlang naar snakken.