FNV en CNV gaan een ultimatum stellen aan BOVAG

Door Redactie 15 januari 2024

BOVAG komt niet met een verbeterd loonbod voor de cao Motorvoertuigen-en Tweewielerbedrijven. Daarom zijn we nu druk bezig om te kijken of onze leden en werknemers actie willen voeren voor een beter loonbod. Deze week worden de laatste actievergaderingen gehouden. We willen namelijk zeker weten dat onze leden zich kunnen vinden in het ultimatum dat we aan BOVAG stellen.

FNV en CNV gaan een ultimatum stellen aan BOVAG

Laatste kans

Door een ultimatum te stellen, geven we BOVAG nog een laatste kans om op onze eisen in te gaan voordat we tot actie overgaan. Wat zijn ook alweer onze eisen?

Onze eisen

• Cao-looptijd van 1 jaar.
  • Een loonsverhoging van 14,3%.
  • Afschaffen van de jeugdlonen.
  • In de cao moet een automatische koppeling tussen prijs- en loonontwikkeling worden opgenomen: de Automatische Prijscompensatie (APC).
  • Iedereen die gebruik wil maken van de RVU-regeling kan onbeperkt instromen in de RVU zonder beperkingen, 3 jaar voorafgaand aan AOW-gerechtigde leeftijd.
  • Een kostendekkende vergoeding voor woon/werk verkeer.
  • De mogelijkheid voor tijdelijke krachten om na 12 maanden in vaste dienst te treden.
  • Generatiepact: 60% werken, 80% loon en 100% pensioenopbouw is ook een werknemersrecht.

Actievoeren

Leden van de FNV hebben tijdens de actievergaderingen, die al gehouden zijn, unaniem ingestemd om BOVAG een ultimatum te stellen. Het ultimatum geeft BOVAG een laatste kans om te voldoen aan onze eisen. Gaat BOVAG niet in op onze eisen? Dan gaan wij gezamenlijk over tot het voeren van actie. De vorm, locatie en het tijdstip bepalen wij met een speciaal hiervoor samengesteld actiecomité van FNV (kader)leden. Houd er rekening mee dat we acties en stakingen niet altijd ruim van tevoren kenbaar kunnen maken. We willen natuurlijk dat onze acties ook de nodige impact hebben. Binnenkort volgt meer informatie. Houd onze website goed in de gaten.

Investeren in vakmensen

BOVAG zal zeggen dat we schade aan hun bedrijven aanrichten, terwijl onze acties noodzakelijk zijn om te komen tot een eerlijke loonsverhoging en een eerlijke cao. Investeren in vakmensen, die altijd zich meer dan 100% inzetten voor het bedrijf en alle problemen oplossen, is noodzakelijk om een toekomst voor de Motorvoertuigen- en Tweewielerbedrijven te hebben. Dat verdienen alle toegewijde en hardwerkende helden en het houdt de sector ook aantrekkelijker voor toekomstige werknemers.

Samen staan wij sterk

Het is een cliché, maar wel waar: samen staan wij sterk. Wij blijven vechten voor een eerlijk loon en een eerlijke cao. Organiseer en laat je organiseren! We doen dit niet alleen voor financiële beloning, maar voor de erkenning en de toekomst van onze hardwerkende helden in de Motorvoertuigen-en Tweewielerbedrijven. We gaan door!

Deel dit nieuwsbericht met je collega's, ook als ze (nog) geen lid zijn van de FNV. Een sterke cao bereiken we namelijk alleen als jullie onze informatie met elkaar delen en bespreken. Hoe meer leden zich inzetten, hoe sterker we staan in de onderhandelingen met de werkgevers. Dat is nu nodig, maar ook in de toekomst. Maak je collega daarom ook lid van de FNV! Ga het gesprek aan met je collega’s over het belang van de vakbond, maak ze lid en verdien een tientje.

Maak je collega lid