Leden wijzen cao-resultaat Motorvoertuigen af

Hoe nu verder?

Door Redactie 1 december 2023

Tot en met 30 november konden FNV-leden stemmen over het cao-resultaat Motorvoertuigen- en Tweewielerbedrijven. De FNV-leden hebben het onderhandelingsresultaat afgewezen. De stemmingsuitslag ziet er als volgt uit: 30% van de leden heeft voorgestemd, 69% tegen en een aantal heeft zich onthouden van stemming. Dit is een duidelijke uitslag.

Leden wijzen cao-resultaat Motorvoertuigen af

Loonbod ondermaats

In de reacties van onze leden, maar ook van niet-leden, komt naar voren dat jullie het loonbod niet voldoende vinden gezien de huidige economische omstandigheden. Ook zijn jullie van mening dat de loonontwikkeling de afgelopen jaren al mager was en het huidige loonbod de inflatie van de afgelopen 2 jaar onvoldoende compenseert. Jullie geven aan er niet gerust op te zijn dat werkgevers op cao-niveau iets gaan doen.

Ook positieve geluiden

Er zijn ook al enkele bedrijven die wél aangaven aanvullende maatregelen te nemen. Dat zorgt bij de werknemers dáár wel voor een positiever geluid. Verder lezen we dat er vooral bij bedrijven waar het heel erg goed gaat ook wordt gekeken naar de bonussen, winsten en het aandeel werknemers dat daar niet van profiteert.

Wij kunnen alleen maar zeggen dat deze signalen het gevoel en de kennis onderschrijven die we al hadden tijdens de onderhandelingen. Het is niet iets verrassends of iets nieuws.

Aanvullende maatregelen nodig

De FNV juicht het toe om op bedrijfsniveau meer te doen om de werknemers tegemoet te komen in deze bijzonder heftige tijden. Daar zijn creatieve manieren voor en er kan bij enkele bedrijven ook écht wel wat. Daar hebben we de voorbeelden van gezien. Maar dit zou voor alle bedrijven moeten gelden.

Staken of niet?

We gaan BOVAG vragen om een beter loonbod te doen. Mocht BOVAG besluiten om daar niet op in te gaan, dan kunnen we niet anders handelen en het ‘’actiemodel’’ in werking te stellen. Dat betekent dat we als FNV Metaal met onze leden gaan overleggen of zij bereid zijn om actie te gaan voeren.

‘Driekwartsbijeenkomsten’

Dit gaan we doen door middel van fysieke en online-bijeenkomsten. De bijeenkomsten zijn van 4 december tot en met 22 december 2023. En als het nodig is, pakken we het in de eerste weken van januari weer op. FNV Metaal noemt dit 'driekwartbijeenkomsten', want als 75% van de overal aanwezige leden voor actievoeren stemt, dan gaat er een ultimatum naar de werkgeversorganisatie BOVAG. Dit ultimatum is dan de laatste kans om te reageren voordat de FNV-leden overgaan tot actie.

Samen staan we sterk

Meer vragen is meer doen! Organiseer en laat je organiseren, zodat we van de hand een vuist kunnen maken. Als er ook gestaakt moet worden in jouw bedrijf voor meer loon, laat dat op tijd weten zodat we dit mee kunnen nemen in ons actietraject.

Deel dit nieuwsbericht met je collega's, ook als ze (nog) geen lid zijn van de FNV. Een sterke cao bereiken we namelijk alleen als jullie onze informatie met elkaar delen en bespreken. Hoe meer leden zich inzetten, hoe sterker we staan in de onderhandelingen met de werkgevers. Dat is nu nodig, maar ook in de toekomst. Maak je collega daarom ook lid van de FNV! Ga het gesprek aan met je collega’s over het belang van de vakbond, maak ze lid en verdien een tientje.

Maak je collega lid