BOVAG komt met verslechterd loonbod

Door Redactie 20 december 2023

BOVAG komt met een nieuw en verslechterd loonbod voor werknemers in de Motorvoertuigen- en Tweewielbedrijven. Dit ‘unieke’ aanbod doet BOVAG omdat de leden van de FNV het onderhandelingsresultaat hebben afgewezen.

BOVAG komt met verslechterd loonbod

‘Uniek’ aanbod BOVAG

BOVAG noemt het nieuwe aanbod ‘uniek’, want ze denken hiermee de impasse in de cao-onderhandelingen te doorbreken en te voorkomen dat jij en je collega’s er per 1 januari 2024 niet op achteruitgaan. Wij zijn het hier totaal niet mee eens.

Onzekerheid

BOVAG wimpelt jullie af met onzekerheid en biedt slechts een loonsverhoging van 6% voor een cao van 8 maanden. Jullie hebben al jaren te maken met onzekerheden. Het loon is enorm in waarde gedaald, terwijl de prijzen enorm zijn gestegen. Dit loonbod vergroot de onzekerheid van hardwerkende helden in de Motorvoertuigen-en Tweewielerbranche. Wij laten ons niet blij maken met een stuiptrekkende mus.

Bod verre van toereikend

Onze cao-commissie heeft op dinsdag 19 december dan ook krachtig benadrukt dat het aangeboden nieuwe loonbod van BOVAG verre van toereikend is. Onze leden en werknemers verwachten een rechtvaardig bod. Het antwoord van BOVAG was een eindeloze en verwarrende monoloog waarin ze herhaalden wat ze eerder al hadden voorgesteld.

Ter herinnering: de werkgevers kwamen met een loonbod van 6% en € 80 nominaal voor 2024. In het nieuw loonbod van BOVAG is nu € 80 nominaal geschrapt. Onze leden moeten het nu maar met 6% doen in 2024. Dat is niet eens de helft van de inflatie over de afgelopen 2 jaar. Dit is paniekvoetbal waar de achterban van BOVAG wrange vruchten van gaat plukken.

Meer duidelijkheid vereist

De werkgevers weigerden concreet te reageren op het verzoek van de bonden voor een verbeterd loonvoorstel. Dit heeft geleid tot het gezamenlijke besluit om het gesprek te onderbreken. Praten is zinloos als er geen heldere en verbeterde voorstellen kunnen komen.

Staken of niet?

We gaan BOVAG nogmaals vragen om voor 29 december alsnog met een verbeterd loonbod te komen. Mocht BOVAG wederom besluiten om daar niet op in te gaan, dan kunnen we niet anders handelen en het ‘’actiemodel’’ in werking te stellen. Dat betekent dat we als FNV Metaal overal in het land met onze leden gaan overleggen of zij bereid zijn om actie te gaan voeren. Ondertussen gaan we alvast een ultimatum richting de werkgevers voorbereiden.

Actiebijeenkomsten

We zijn begonnen met de actiebijeenkomsten. De actiebijeenkomsten zullen nu overal in het land plaatsvinden tot en met 22 december 2023. En als het nodig is, pakken we het in de eerste weken van januari weer op. Als 75% van de overal aanwezige leden voor actievoeren stemt, dan gaat er een ultimatum naar de werkgeversorganisatie BOVAG. Dit ultimatum is dan de laatste kans om te reageren voordat de FNV-leden overgaan tot actie.

Samen staan wij sterk

Het is een cliché, maar wel waar: samen staan wij sterk. Wij blijven vechten voor een eerlijk loon en een eerlijke cao. Organiseer en laat je organiseren! We doen dit niet alleen voor financiële beloning, maar voor de erkenning en de toekomst van onze hardwerkende helden in de Motorvoertuigen-en Tweewielerbedrijven. We gaan door!

Deel dit nieuwsbericht met je collega's, ook als ze (nog) geen lid zijn van de FNV. Een sterke cao bereiken we namelijk alleen als jullie onze informatie met elkaar delen en bespreken. Hoe meer leden zich inzetten, hoe sterker we staan in de onderhandelingen met de werkgevers. Dat is nu nodig, maar ook in de toekomst. Maak je collega daarom ook lid van de FNV! Ga het gesprek aan met je collega’s over het belang van de vakbond, maak ze lid en verdien een tientje.

Maak je collega lid