Tweede onderhandelingsronde cao Tank en Was positief verlopen

Nog geen loonbod

Door Redactie 10 november 2023

Op 7 november hebben we voor de tweede keer gesproken over de nieuwe cao Tankstations en Wasbedrijven. De werkgevers hebben gereageerd op de gezamenlijke voorstellen van de vakbonden. Op sommige punten lijken we dichter bij elkaar te komen, zoals bij de aanpassing/aanscherping van de reiskostenregeling woon-werkverkeer.

2e ronde cao Tank en Was

Nog te vroeg voor afspraken

Maar, er zijn andere punten die voor werkgevers nog onbespreekbaar zijn, zoals het schrappen van de wachtdag bij ziekte en het instellen van een regeling voor vervroegd uittreden (RVU-regeling). Werkgevers geven aan dat dit laatste onbetaalbaar is. Op dit moment is het te vroeg in het onderhandelingsproces om al specifieke afspraken te kunnen maken met werkgevers.

Investeren in loon

Werkgevers erkennen wel de noodzaak van een aanzienlijke investering met betrekking tot het loon. Met name om de effecten van de stijging van het wettelijk minimumloon op te vangen. Ook willen de werkgevers de krapte in het personeel opvangen door het loon te verbeteren en het loongebouw marktconform te maken. Tot concrete voorstellen is het echter nog niet gekomen. We verwachten dat er tijdens de volgende onderhandelingen een loonvoorstel op tafel komt.

Hoopvol

We blijven hoopvol dat we in de juiste richting blijven bewegen tijdens de volgende bijeenkomst. Voorwaarde is wel dat er een degelijk loonvoorstel komt van de werkgevers. De volgende onderhandelingsronde staat gepland op woensdag 22 november.

Samen sterk

Met jouw steun en inzet gaan we weer een mooi cao-akkoord realiseren. Samen gaan we bewijzen dat hoe meer leden zich inzetten, hoe sterker we staan in de onderhandelingen met de werkgevers. En dat is niet alleen nu nodig, maar ook in de toekomst. Nodig daarom je collega’s uit om ook lid te worden van de FNV.

Nodig je collega uit

Contact

Heb je vragen of opmerkingen? Neem contact op met FNV Metaal bestuurder Murat Sekercan.