Stand van zaken nieuwe pensioenregeling Metalektro

Tweede overleg was op 6 september

Door Redactie 11 september 2023

Op 6 september overlegden FNV Metaal, andere vakbonden en de werkgevers voor de tweede keer over de nieuwe pensioenregeling.

Overleg nieuwe pensioenregeling Metalektro

Op veel punten zitten we op één lijn:

• De keuze voor een solidair pensioencontract voor de basisregeling; dat is de regeling voor het inkomen tot 86.202 euro.
  • Invaren: de verdeling van het collectieve vermogen naar de persoonlijke vermogens van de deelnemers op het moment van de overgang naar de nieuwe pensioenregeling (waarschijnlijk op 1 januari 2026). We moeten daarvoor nog wel uitzoeken hoeveel we dan precies uit dat vermogen willen halen voor onze collectieve doelen.

Collectieve doelen

• We willen een goede compensatie voor de afschaffing van de doorsnee opbouw waar de leeftijdsgroep rond 45-55 jaar het meest belang bij heeft.
  • We willen een zo goed mogelijke vulling van de solidariteitsreserve, omdat deze reserve ervoor moet zorgen dat we bij grote financiële schokken de uitkeringen van gepensioneerden en bijna-gepensioneerden kunnen beschermen tegen een verlaging van die uitkeringen.

We zijn het eens dat deze collectieve doelen een hogere prioriteit hebben bij de verdeling van het vermogen bij invaren dan het uitdelen van extra’s bovenop de huidige uitkeringen van gepensioneerden en bovenop de te verwachten uitkeringen van nog niet gepensioneerden.

Extra premie door werkgever is niet uit te sluiten

We merken dat FME vooral de opdracht heeft om in alle omstandigheden te voorkomen dat er extra premie moet worden betaald door werkgevers. In onze voorstellenbrief zetten wij ook niet in op meer premie, maar we kunnen dat niet uitsluiten. Onze ambitie is om de huidige pensioenen en te verwachten pensioenen ten minste op het huidige niveau te houden, inclusief een reële kans op indexatie. Wij zijn tevreden als dit kan uit het huidige fondsvermogen en de huidige premie. Maar we sluiten extra premie niet uit als blijkt dat we tekortkomen en daardoor de toekomstige pensioenen lager uit gaan vallen dan nu de verwachtingen zijn. Wij hebben dat heel duidelijk moeten maken, ook al hopen we dat alles past binnen de ruimte die er lijkt te zijn.

Derde onderhandelingsronde

Op 12 september is de derde onderhandelingsronde. We bespreken dan de overige punten waar we nog afspraken over moeten maken. Denk bijvoorbeeld aan:

• Nabestaandenpensioen
  • Aanbod voor het vrijwillige pensioen voor het loon boven de 86.202 euro (de Excedent-regeling)
  • Ons grote verschilpunt: de opname van de opbouw van pensioen over de ploegentoeslag in de verplichte basisregeling

Hoe verder

De vierde onderhandelingsronde is gepland op 9 oktober. We willen dan een goed inzicht hebben waar we het over eens zijn en waarover nog niet. Dan moet er zicht zijn op een transitieplan naar de nieuwe regeling, met alle benodigde onderdelen. In de geplande overleggen in november willen we eruit zijn. Maar dat is nog ver. We blijven onze leden op de hoogte houden van de overleggen over de pensioenregeling in de metaal.

Leden stemmen

Onze leden hebben de laatste stem, zoals bij alle onderhandelingen over arbeidsvoorwaarden. Zij mogen stemmen wanneer er een overeenkomst is bereikt, pas na instemming van de leden is het definitief. Wil je straks stemmen?

Word dan lid