Hoe nu verder na afwijzen eindbod Philips

Door Redactie 28 maart 2023

FNV Metaal heeft Philips laten weten dat een hele grote meerderheid van onze leden het eindbod van Philips heeft afgewezen. Ook de leden van de andere vakbonden wezen het eindbod af. Hoe gaan we nu verder?

Voortgang cao-traject Philips

Wat is er sinds het afwijzen van het eindbod gebeurd?

• De vakbonden hebben bij Philips aangegeven dat zij nog tot 22 maart de kans hadden om het eindbod van tafel te halen en op basis van de opgehaalde looneisen serieus hierop in te gaan.
  • Op 23 maart hebben wij Philips laten weten verder te gaan met de voorbereidingen voor verdere acties, maar dat we te allen tijde bereid zijn het gesprek te hervatten als het eindbod van tafel gaat.
  • Philips heeft het eindbod afgelopen vrijdag 24 maart ingetrokken en aankomende vrijdag hervatten we het gesprek.
  • In de tussentijd zullen wij wel verder gaan met voorbereiding van eventuele vervolgstappen.

De loonsverhogingen van de afgelopen jaren

Philips vindt dat ze een reƫel loonbod hebben gedaan en geeft aan dat er in de afgelopen jaren meer aan loonsverhoging is gedaan dan de inflatie. Hoe zagen de loonsverhogingen er ook alweer uit?

Loonsverhoging: 3,0%
jaarlijkse prijsindex in juni: 1,7%

Loonsverhoging: 2,0%
jaarlijkse prijsindex in juni: 2,7%

Loonsverhoging: 3,4%
jaarlijkse prijsindex in juni: 1,6%

Loonsverhoging: 1,6%
jaarlijkse prijsindex in juni: 2,0%

Loonsverhoging: 2,1%
jaarlijkse prijsindex in juni: 8,6%

En dan hebben we het nog niet over de inflatiecijfers van later in 2022 (in oktober zelfs meer dan 14%) en de inschatting voor 2023 die op circa 6% wordt ingeschat. De 7% waar Philips nu over spreekt gaat over 20 maanden, dus in feite 2 jaar, en wordt ook nog eens erg laat in de looptijd gegeven. In bijna alle cao’s worden afspraken gemaakt van 6% en hoger in het eerste jaar, waarbij voor de lagere inkomens vaak hogere uitkomsten te zien zijn, door een fatsoenlijke bodem in de loonsverhogingen te leggen.

Hoe zien de vervolgstappen eruit?

• Om tot acties over te kunnen gaan moet er eerst een ultimatum gesteld zijn.
  • Een ultimatum kun je pas stellen nadat je bent uitonderhandeld. Doordat Philips het eindbod heeft ingetrokken is die fase nog niet bereikt.
  • Na een ultimatum dat verstreken is, kun je pas acties opstarten.
  • Daarnaast moeten de aanwezige leden van de vakbonden in een bijeenkomst met 75% meerderheid instemmen met acties. Dat kan alleen fysiek en niet digitaal. Volgende week houden we hiervoor ledenvergaderingen. Dat moet elke vakbond apart doen.

Ledenvergaderingen FNV Metaal

• Maandag 3 april in Best
  • Dinsdag 4 april in Drachten
  • Donderdag 6 april in Eindhoven

Als lid van de FNV ontvang je hier een uitnodiging voor. Check in MijnFNV of jouw gegevens goed staan.

Reorganisatie

Deze week zouden de adviesaanvragen bij de verschillende ondernemingsraden moeten komen. Er zijn op een aantal plekken al voorgesprekken geweest met mensen. Uit signalen die ik ontvang maak ik op dat niet iedere manager zich iets gelegen laat aan de afspiegelingsprincipes. Een van de uitspraken die ik hoorde was de volgende: "Saying that the so-called mirroring principle (afspiegelingsbeginsel) will only be applied in very few cases". Dit geeft mij te denken, en ik roep jullie dan ook op om:

1. Samen met de OR te bekijken of het afspiegelingsbeginsel wordt toegepast.
  2. Als je door deze reorganisatie getroffen wordt, laat FNV dan toetsen of de spelregels wel juist zijn toegepast.