Banenverlies bij Philips

Door Redactie 30 januari 2023

In het 4e kwartaal werd al het banenverlies bij Philips aangekondigd. Vandaag (30 januari) , tegelijk met de jaarcijfers, zijn de structurele maatregelen bekend gemaakt.

Banenverlies bij Philips

Wat zijn de veranderingen?

De organisatie zal een stuk eenvoudiger ingericht gaan worden. Er komen 6 business divisies die ieder eigen verantwoordelijkheid gaan dragen voor het ontwerpen, maken en verkopen van hun productlijn. Focus en integrale verantwoordelijkheid zijn de sleutelwoorden.

1100 rollen vervallen

Dit betekent dat er veel verschuivingen en verplaatsingen gaan komen. Daarnaast zullen er in 2023 zo’n 1100 rollen gaan vervallen. Met name binnen research en development zullen klappen gaan vallen. Philips gaf daar veel meer geld aan uit dan vergelijkbare bedrijven. Maar ook op andere centrale niveaus zullen rollen gaan verdwijnen.

Adviesaanvraag OR

De komende maanden zullen gebruikt worden om de nieuwe business divisies vorm te geven en zullen de betrokken ondernemingsraden om advies gevraagd worden. Bij elke adviesaanvraag zijn meerdere ondernemingsraden betrokken. Dan zal ook pas duidelijk worden wat dit voor individuele medewerkers zal betekenen.

Cao-traject

We zullen, ondanks de moeilijke periode waarin Philips verkeert, ook een nieuwe cao moeten afsluiten. Zoals al eerder aangegeven is datgene wat nu op tafel ligt (3,5% per 1-5-2023) absoluut te weinig. De ledenbijeenkomsten die gehouden zijn gaven duidelijk aan dat de werkgever met meer moet komen. We zullen binnenkort met Philips om tafel gaan om over de nieuwe cao te praten. Daarna informeren we jullie opnieuw.

Centraal Sociaal Plan

Gelet op alle veranderingen zijn we met Philips en de COR overeengekomen het Sociaal Plan ongewijzigd voort te zetten t/m 31-12-2025. Dat betekent in elk geval zekerheid over de wijze waarop de komende jaren gevolgen worden opgevangen, ingeval er sprake is van ontslag bij een reorganisatie.

Heb je vragen? We horen het graag. Stuur je mail naar: hans.wijers@fnv.nl