Cao-onderhandelingen Philips schieten niet op

Kom naar een van de (online) ledenraadplegingen

Door Redactie 23 december 2022

In de 3 gesprekken die we hebben gevoerd met Philips over een nieuwe cao, zijn nog niet veel positieve resultaten behaald. Daarom hebben de gezamenlijke vakbonden tegen Philips gezegd in gesprek te willen met hun achterban. Laat weten hoe jij erover denkt en kom naar de ledenraadpleging.

Loonsverhoging omgerekend 2%

Philips biedt een loonsverhoging aan van 3,5% per 1-5-2023 voor een cao met een looptijd van 1 jaar. Dus van 1-1-2023 t/m 31-12-2023 met een vloer van € 750,-. Deze loonsverhoging gaat over je feitelijke salaris, maar verhoogt niet de salarisschalen. Omgerekend op jaarbasis is dit circa 2%, want je loonsverhoging gaat later in. Verder een eenmalige uitkering van € 600,00 voor iedereen.

Pensioenpremie

Philips wil het werknemersdeel van de pensioenpremie per 1-8-2023 verhogen van 2% naar 8% onder gelijktijdige verhoging van de salarisschalen. De feitelijke brutolonen worden niet met 6% verhoogd maar met een percentage dat varieert van 4,01% tot 5,15%, afhankelijk van de vakgroep waarin je zit. Netto schiet je hiermee niets op.

De geboden loonsverhoging is te laag, dit wordt aan ons teruggekoppeld via onze kaderleden. En ook de pensioenpremie-variant vindt men geen goed idee.

Stijging minimumloon

Per 1-1-2023 stijgt het minimumloon met 10,15%. Op dit moment zijn vakbonden en Philips het erover eens dat dit door moet werken in de lonen voor de vakgroepen 20, 25 en 27 evenals voor de leerlingen in de beroepsbegeleidende leerweg.

Versobering Centraal Sociaal Plan (CSP)

Philips blijft erbij dat nu een versobering en een versimpeling van het CSP nodig is. Zodanig dat de overgangsregeling in het Sociaal Plan aangepast wordt naar de transitievergoeding met een factor 1,7. Wij hebben niks tegen versimpeling maar het niveau zou overeind moeten blijven.

Thuiswerken en reiskostenregeling

Philips wil de thuiswerkvergoeding wil men op € 2,50 per dag houden.
De kilometervergoeding wil men ophogen naar € 0,154 per kilometer. De fiscaal toegestane tegemoetkoming bedraagt per 1-1-2023 € 0,21 cent per kilometer. Ook de maximering tot 35 kilometer wil Philips handhaven. De fiscale uitruil aan het einde van het jaar willen ze dan weer wél handhaven. Al met al lijkt het erop dat we geld moeten meebrengen om bij Philips te mogen werken.

RVU-regeling en uitbreiding 5 x 60-regeling

Voor beide voorstellen van vakbonden staat Philips niet open. De huidige situatie handhaven is het steevaste antwoord.

Collectieve dagen

Philips wil vasthouden aan de mogelijkheid om 5 dagen collectief aan te wijzen. Ze willen dit dan in het 1e kwartaal van enig jaar aangeven. Als vakbonden zien we daar niks in; wij willen minimaal vóór 31 december van enig jaar  - en met instemming van de or - geïnformeerd worden over deze dagen.
Hoe schraal kun je het maken als 60% van je vrije dagen ingeroosterd kan worden, want op een aantal locaties kent men ook nog collectieve vakantie!

Werkdruk

Over werkdruk wil men dan nog wel een studie-afspraak maken.

Inhuurkrachten

Onze eis om een passage op te nemen over inhuurkrachten wordt door Philips gewoon van tafel geveegd. De afgelopen 2 jaar hebben wij geconstateerd dat er nogal wat verschillende soorten inhuurkrachten binnen Philips actief zijn. Vaak al heel veel jaren. Wij willen dat deze collega’s na 12 maanden een vast dienstverband krijgen en een inschaling en beoordeling zoals ook de vaste medewerkers van Philips hebben in dezelfde functie.

Vervolgstappen in overleg met de leden

De gezamenlijke vakbonden willen graag met jullie in gesptrek over datgene wat nu voorligt en wat de vervolgstappen gaan zijn. Hiervoor plannen wij een aantal sessies, zowel digitaal als op locatie.

• Maandag 9 januari 2023 om 19:30 uur, (online) via Teams
  • Dinsdag 10 januari 2023 om 15:30 uur, Drachten (Oliemolenstraat 5, conferentiezaal A)
  • Woensdag 11 januari 2023 om 16:00 uur, (online) via Teams
  • Donderdag 12 januari 2023 om 15:30 uur, Best (Veenpluis 4-6, zaal Auckland)

Voor de digitale bijeenkomsten via Teams kun je je aanmelden door een mail te sturen naar metaalweert@fnv.nl. Aanmelden voor de bijeenkomsten in Drachten en Best is niet nodig.

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.