Swedish Match kiest toch voor nieuw goed Sociaal Plan na actiedreiging

facet hoofdkantoor FNV
Door Persvoorlichting 14 oktober 2022

FNV Metaal en CNV Vakmensen hebben een akkoord bereikt over een nieuw sociaal plan met de Zweedse beursgenoteerde aanstekerfabrikant Swedish Match Lighters B.V. in Assen. Boventallig personeel ontvangt nu 3 keer de transitievergoeding in plaats van 1,6 keer. De vakbondsleden hebben bijna allemaal voor het akkoord gestemd.

Werknemers die hun baan kwijtraken, krijgen nu alsnog een goede ontslagvergoeding. Het sociaal plan geldt voor 5 jaar. Pieter Beuzenberg, bestuurder FNV Metaal: ‘De werknemers hebben op de drukbezochte bijeenkomsten heel duidelijk gemaakt dat ze bereid waren om in actie te komen. Wat vooral stak, was de dubbele moraal van de top van het bedrijf. Stoppen met leveren aan Rusland en tegelijk de mensen die daarvoor met verlies van hun baan betalen, afschepen met een fooi. Gelukkig zijn de medewerkers opgestaan voor hun rechten.’

Swedish Match heeft plank behoorlijk misgeslagen

De werkgever wilde zich absoluut niet conformeren aan het tot dan in werking zijnde sociaal plan en wilde de ontslagvergoeding met maar liefst 50 tot 75% verlagen. ‘Het bedrijf wilde naar buiten toe mooie sier maken met een hoge morele standaard, maar vergat daarbij volledig dat die hoge standaard óók moet gelden richting de mensen die de aanstekers maken en straks hun baan kwijt zijn’, zegt onderhandelaar Anthony Williams van CNV Vakmensen. ‘Gelukkig heeft Swedish Match op tijd ingezien dat ze de plank flink missloegen. Het is nu alsnog gelukt om een goed sociaal plan af te spreken.’

Update afspraken eerder sociaal plan

In het net afgesproken en door de leden goedgekeurde sociaal plan zijn een aantal eerdere afspraken geüpdatet naar de huidige maatstaven. Zo krijgen werknemers die worden herplaatst 3000 Euro ex btw voor her/bijscholen. Voor outplacementtrajecten wordt een bedrag van 4.000 Euro ex btw per medewerker uitgekeerd. Voor juridische of financiële bijstand is 750 Euro ex btw per werknemer beschikbaar. De werknemers krijgen hun vakbondslidmaatschap 1 jaar vergoed.

30 mensen betalen met hun baan voor besluit Zweedse directie

Bij Swedish Match werken nu nog zo’n honderd mensen. Het besluit van afgelopen juni van de directie heeft grote gevolgen voor het personeel in Assen. 30 werknemers verliezen hierdoor hun baan. Het Zweedse bedrijf wordt begin november mogelijk overgenomen door Phillip Morris.